מה בין מכונית אוטונומית למקלדת למחשב?
מאת: אילן גרודסקי מנהל תחום טכנולוגיה בעמותת אור ירוק
מקלדת QWERTY היא מקלדת המחשב אשר כולנו משתמשים בה, קרויה על שם שש האותיות השמאליות בשורה העליונה של מקשי האותיות.
סידור האותיות תוכנן בשנת 1873, שנות דור לפני המצאת המחשבים אשר מחוברים כיום אל המקלדת הזו.
לעשות רעש
תרומתם של כלי הרכב החשמליים לסביבה הירוקה אינה מוטלת בספק. אבל מה עם חיי אדם?
NHTSA, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארצות הברית, פרסמה לאחרונה את כוונתה לדרוש בחקיקה תקינה שתחייב את כלי הרכב החשמליים וההיברידים לייצר רעש ברמה כלשהי שתזהיר את הולכי הרגל ורוכבי האופניים מפני הרכב המנועי שבקרבתם.
נותר רק לקבוע את תכונותיו של מחולל הרעש ורמת הרעש שתידרש.
שמירה על צמיגים מצילה חיים
כאשר מדובר בשמירה על בטיחות הרכב המשפחתי, מרבית האנשים חושבים שצריך להתמקד בעיקר בתקינות של המשאבות, אטמי הראש, החגורות וכד', גם כאשר טיפול או בהחלפה של חלקים אלה ברכב כרוכים בהוצאה גדולה.
אבל למרבה הפלא, אנחנו בדרך כלל לא משקיעים מחשבה רבה בצורך להחליף צמיגים לרכב שנשחקו, למרות שלצמיגים יש השפעה גדולה ביותר על רמת הבטיחות של הרכב שלנו. ידוע לכל שצמיגים שחוקים מהווים סכנה גם לנהג וגם לסביבתו, בעיקר כשהנסיעה מתבצעת בכבישים משובשים, אבל לא רק...
לחץ אוויר
הגורם מספר אחת לכשל בצמיג הוא פשוט. הדבר נובע מכך שהאוויר בצמיג נמצא בתת ניפוח (כלומר, אין מספיק אוויר בצמיגים). האוויר דולף מהצמיג המנופח בחללים שבשכבות הצמיגים. אמנם הדליפה היא איטית אבל אחרי שבועיים שלושה נוצר פער בין הרצוי למצוי. צמיגים שאינם מנופחים כראוי גורמים למספר בעיות, כגון: תגובה איטית של מערכת היגוי הרכב וצריכה גבוהה יותר של דלק. לדברי יצרני הצמיגים, חוסר אוויר יוצר חיכוך רב יותר של הצמיג עם הכביש מצב שדורש יותר אנרגיה להפעלת הרכב וגורם לצריכה גוברת של דלק. באשר לנושא הבטיחות, לחץ אוויר נמוך יכול להוביל להפרדה בין השכבות השונות שמרכיבות את הצמיג.
לכן, מומלץ לבדוק את התקינות של צמיגים לרכב אחת לחודש ולוודא שלחץ האוויר יתאים ללחץ המומלץ על ידי היצרן.
במידה שמבחינים בירידה מתמדת של לחץ האוויר באחד הצמיגים, יתכן ומדובר בפגם או בתקר קטן בצמיג, שילך ויגדל עם הזמן. במקרה זה מומלץ לפנות לפנצ'ר מאכער על מנת לבדוק את תקינותו של הצמיג.
איזון גלגלים
גלגלים מאוזנים משמעותם שזוויות הגלגלים הם בהתאם להנחיות היצרן. כאשר גלגלי הרכב יוצאים מאיזון הדבר מורגש בתנועת ההגה ומשפיע על הנהיגה. בשפה עממית מדובר על "הגה מושך" שמשפיע על איכות הצמיגים. את ההשפעה הגדולה ביותר של חוסר האיזון על שחיקת הצמיגים ניתן לראות בצמיגים הקדמיים, שבהם השחיקה מתפתחת מהר מאד. אנשים נוטים להתעלם ממצב צמיגי הרכב, עד שהשחיקה כל כך בולטת שיש להחליפם מיידית אחרת הם יהוו סכנה ממשית לנהג ולנוסעים. גלגלים מאוזנים מורגשים מיידית כאשר השליטה בהגה הופכת למהנה וחלקה וצריכת הדלק יורדת משמעותית.
רוטציה בין הגלגלים
יצרני צמיגים טוענים ששחיקת הצמיגים אינה מתרחשת באופן אחיד. לכן, מומלץ לערוך רוטציה בין הגלגלים (להחליף ימין בשמאל, וגלגל קדמי באחורי) בערך כל 10,000 עד 15,000 ק"מ. ברכבי שטח 4x 4 וברכבים בעלי הנעה קדמית הצמיגים הקדמיים נשחקים במהירות כפולה מהאחוריים. במדינות שבהן הנהיגה היא בצד שמאל של הכביש, הצמיגים השמאליים נשחקים מהר יותר מהימניים וההיפך. שימו לב לכך. רוטציה קבועה בין הגלגלים תורמת לשחיקת צמיגים אחידה ומסייעת להשגת ביצועי רכב יעילים ולחיי צמיג ארוכים יותר.
תקינות הצמיגים
כאשר ממלאים אוויר בצמיגים רצוי לבדוק היטב מסביב לצמיגים ולחפש בעיקר בליטות, סדקים וחתכים. נזקים יכולים להיגרם בתהליך הייצור או תוך כדי נסיעה. צמיג פגום הוא סכנת נפשות ומחייב החלפה מיידית.
לסיכום, שתי ההמלצות העיקריות בנושא בטיחות צמיגים לרכב הן: לרכוש צמיג מתאים רק אצל ספק מאושר, ולא להסס להחליף צמיג שחוק.
בקרת מהירות נסיעה ISA
אילן גרודסקי, מנהל תחום טכנולוגיות לבטיחות בעמותת אור ירוק
המאמר מתמקד ב: ISA - Intelligent Speed Assist. מערכות עזר לנהג אשר מסייעות לו להישאר במסגרת טווח המהירויות המותר לפי קטע הדרך. עולם זה מאפשר לנו לבחור במגוון פתרונות.
למאמר כולו: בקרת מהירות נסיעה ISA
שמירה על הרכב כוללת ניקיון
מנהל התחבורה בחברה בעלת צי-רכב גדול (שמו ושם החברה במערכת), פנה במנשר לנהגים ולמחזיקי הרכב בחברה:
"רכב חברה הינו אחד המוצרים היותר יקרים אותו מפקיד הארגון בידינו ובהתאם לכך מצפה שנתייחס אליו בצורה הראויה. לצערי לא חסרות דוגמאות של הזנחה, פגיעה וחוסר כבוד לרכוש החברה.
היינו רוצים להאמין שלרוב זה נעשה בתום לב והיסח דעת. אך עם זאת תוצאה של התנהלות זו היא אחת! נזק, פגיעה ברכוש, האצת עלויות האחזקה, בלאי מוגבר ואף כשל בטיחותי.
הרי דוגמא למקרה שהגיע לפתחנו לטיפול ואמור לשקף התייחסות לרכוש החברה:
במשרד התחבורה התקבלה תלונה של מחזיק הרכב שאינו מצליח להזיז את המושב קדימה או אחורה. הרכב נלקח למוסך לבדיקת הנסיבות, התמונות המצורפות מדברות בעד עצמן.
ניקיון בסיסי של הרכב על-ידי מחזיק הרכב הייתה מונעת את טרדת ההפנייה למוסך והכנסתו למוסך וכל הכרוך בכך."
1. טינופת בסביבת הנהג 2. המטבעות שתוקעות את המושב במסילה
מתוך "עיתונט אור ירוק". נמסר לאתר ע"י אילן גרודסקי, מנהל תחום טכנולוגיה באור ירוק.
תקנות התעבורה בישראל אוסרות על נסיעה לאחור, אלא אם נקט נהג הרכב בכל האמצעים למנוע תאונה:
45. נוהג רכב לא יסיעו אחורנית אלא אם יש צורך בכך, ובמידת הצורך, ולאחר שנקט באמצעים הדרושים בנסיבות הקיימות כדי למנוע –
(1) סיכון או פגיעה;
(2) הטרדה או הפרעה.
עם יד על הלב, באילו אמצעים אנו נוקטים?
המהדרין ברצותם לנסוע לאחור, יציבו מכוון אנושי, אדם המחזיק ברישיון נהיגה מתאים לרכב אותו הוא מכוון.
בכדי להבטיח חניה בטוחה פותחו פתרונות טכנולוגיים המתריעים מפני מכשולים / בני אדם / כלי רכב אחרים הנמצאים ב"שטח מת" אזור אשר אינו נראה לנהג במבט דרך המראות או חלונות הרכב.
תאונות חצר נמצאות בראש רשימת הסכנות הדורשות מענה באמצעי זה. ילדים ותינוקות המשחקים בקרבת בית המגורים ונדרסים ע"י בני המשפחה אשר מתקרבים או יוצאים מהמתחם המשפחתי. לא מדובר בבעיה יחודית למגזר הערבי. מדובר בתופעה כללית בעלת פוטנציאל פגיעה במרכזי קניות ובילוי במקומות עבודה ובאזורים צפופי חניה אחרים.
אנו מכירים בכמה סוגי קטגוריות:
מערכות אלה מוגדרות כמערכות עזר, האחריות נשארת בידי הנהג לתפעול הרכב בבטחה.
RECALL ל-BMW
ב-27.3.12 דווחו סוכנויות הידיעות על קריאה לתיקון של כמיליון ושלש מאות אלף מכוניות ב.מ.וו, מדגמים מסויימים, משנות הייצור 2003 עד 2010. נתגלתה בעיית חיבור בכבל המצבר שנמצא בתא המטען. החברה מסרה כי בעיית החיבור יכולה לגרום לקשיי התנעה ובמקרה חמור יותר גם לדליקה.
כמו-כן, החברה הודיעה שהתקלה נתגלתה במספר מועט של כלי-רכב וכי עד כה לא נגרמה תאונה או דליקה. התיקון יבוצע במוסכים מורשים של החברה בכל העולם, ללא עלות ויימשך כשעה אחת בלבד.
אם אתה, הגולש שלנו, בעלים של ב.מ.וו משנות ייצו אלו, או שעומד לרשותך רכב כזה או אתה נוהג בו - גש עכשיו למוסך המורשה הקרוב.
מערכת "עצור וסע"
אילן גרודסקי
פורסם: 4.3.12
לאחרונה השתמשתי ברכב חדש אשר מותקנת בו מערכת "עצור סע", המערכת פותחה מטעמים של שמירה על איכות הסביבה תוך הקטנת מזהמים ע"י הדממת הרכב כשאינו בתנועה. המערכת מכבה את הרכב כאשר הוא עוצר ברמזור אדום או בחניה ממושכת.
אמנם אין מדובר במערכת בטיחות אך אני מאמין שיש לחשוף אתכם לעצם קיומה עקב כניסתה המאסיבית בכל קבוצות הרכב החדש.
התהליך הינו אוטומטי לחלוטין ומותנה במספר רב של משתנים.
זמן ההתנעה האוטומטי נמשך 0.4 שניות בלבד ועד המגבלה של זמן שילוב הילוך ידני אנושי (מוערך בכ 0.8 שניה).
מערכות אלה נבדקו באיחוד האירופי ורשמו חיסכון של 10% בצריכת הדלק בעיר ו 6% בנהיגה משולבת (עירוני ובינעירוני).
כאשר המערכת מכבה את מנוע הרכב, נדלקת נורית ירוקה עם סמליל (לוגו) ECO בכדי לסמן לנהג שהכל תקין. הרכב יותנע אוטומטית כשהנהג יעביר את הרגל מדוושת הבלם לדוושת התאוצה, או כאשר הטמפ' ברכב תחייב מזגן, או כשהמצבר יחייב טעינה.
המערכת נכנסת לכלי רכב בכל הדגמים, תיבת הילוכים ידנית, תיבה רובוטית ואף לתיבות אוטומטיות.
מערכות חדשות ברכב
מאת: בן-ציון פכטהולט
לאור האצת הכניסה לשימוש של מערכות ותפקודים חדשים בכלי הרכב החדשים, עלינו להתעדכן תכופות. רוב המערכות והתפקודים החדשים הם אלקטרוניים ומתרבים בקצב מהיר מאוד. הפיתוח והייצור של מערכות אלה הם לא רק על-ידי יצרני הרכב, אלא גם על-ידי יצרנים המתמחים בייצור מערכות ואביזרים לרכב ולשימושים אחרים, ואלה משקיעים במחקר ובפיתוח מתמידים של מוצרים חדשים.
הסקירה מתמקדת במערכות מסוימות שכבר מוצעות על-ידי יצרני הרכב כציוד אופציונלי (בהזמנה ובתשלום נוסף), או כציוד סטנדרטי (בדגמים מסוימים):
- עזר התחלת נסיעה בעלייה
- ניטור לחצי אוויר בצמיגים
- מערכת אזהרת התנגשות
- בקרת שיוט מסתגלת עם אזהרת התנגשות ועזר בלימה אוטומטי
- עזר החניית רכב
- מערכת עזר לנסיעה לאחור
- עזר החנייה פעיל
- אמצעי אזהרה מפני "שטחים מתים"
- מערכת אזהרה לאחר תאונה
- מכלולי מחוונים עם צגי מידע והודעות
עזר התחלת נסיעה בעלייה
מערכת זו מאפשרת להתחיל לנסוע בעלייה לפנים או לאחור, בלי שהרכב יתדרדר בכיוון המורד, כלומר בכיוון הפוך לכיוון הנסיעה. המערכת מצוידת בחיישנים המזהים אם הרכב נמצא בעלייה בכיוון נסיעה לפנים או בכיוון נסיעה לאחור. כשעוצרים את הרכב למצב עמידה מוחלטת וממשיכים ללחוץ על דוושת הבלמים, המערכת מופעלת באופן אוטומטי ובצג המידע מוצגת הודעה לנהג המציינת שהמערכת פעילה.
כאשר מרפים מדוושת הבלמים, הבלמים אינם משתחררים מיד, והמערכת ממתינה בערך שתי שניות עד שלוחצים על דוושת ההאצה. ההמתנה של כשתי שניות מאפשרת זמן להעברת הרגל מדוושת הבלמים אל דוושת ההאצה כדי שהמנוע יתחיל לספק כוח מספיק למנוע הידרדרות של הרכב במורד המדרון, ורק לאחר השהייה זו ישוחררו הבלמים.
הערות:
א. בעת החניית הרכב חובה להפעיל את בלם החנייה ולשלב את ידית ההילוכים למצב/הילוך המתאים לחנייה, לפני שעוזבים את הרכב.
ב. במקרה של תקלה במערכת, תוצג בצג המידע הודעה המזהירה את הנהג שעזר התחלת הנסיעה אינו פעיל ושעל הנהג לבצע התחלת נסיעה בעלייה ללא עזר זה ובמידת הצורך אף להיעזר בבלם החנייה.
ניטור לחצי אוויר בצמיגים
מערכת זו מנטרת את לחצי האוויר בצמיגים ומזהירה את הנהג במקרה של חריגה מהלחצים התקינים. כיום מוצעת מערכת זו כציוד תקני (סטנדרטי) ביותר ויותר כלי רכב.
רכיבי המערכת העיקריים הם:
- חיישני לחץ בצמיגים
- אנטנת קליטת האותות מהחיישנים
- מודול המערכת
- מתגי בקרה
- תקשורת אל צג המידע
המערכת מנטרת את לחץ האוויר בכל אחד מהצמיגים באמצעות חיישן לחץ. במערכות מוקדמות היו החיישנים מותקנים על היקף החישוק כשהם מהודקים ברצועה היקפית. החיישנים החדישים מאוחדים עם שסתום האוויר של הצמיג. כל חיישן מצויד במשדר רדיו ובסוללה להפעלתו. משך השירות של סוללות אלה מתוכנן לתקופה ארוכה מאוד, עד כדי 10 שנים. החיישן משדר את הלחץ אל מקלט המערכת, הקולט את האות באמצעות האנטנה. לאחר התקנת מכללי הגלגלים והצמיגים ברכב מבוצעת פעולת אתחול שהיא למעשה למידה של מיקום החיישנים ברכב על-ידי מודול המערכת. כאשר הלחץ בגלגל מסוים נמוך מהמפרט, המודול מזהה את מיקום הגלגל ברכב ושולח הודעה מתאימה אל צג המידע, כדי להזהיר את הנהג.
כדי לחסוך שימוש בסוללות ככל האפשר, עוברת המערכת למצב אי-פעולה בכל פעם שהרכב חונה למשך זמן מסוים או שמתג ההצתה מועבר למצב מנותק, על-פי דגם הרכב.
החיישנים משדרים אותות רדיו בתדר מסוים, כל זמן מסוים, על-פי מפרט המערכת, למשל פעם בדקה. אות זה כולל את הנתונים הבאים:
- מיקום החיישן ברכב
- לחץ האוויר בצמיג
- טמפרטורת האוויר
- תאוצת הצמיג
מודול המערכת מנתח את הנתונים ושולח אל צג המידע פקודה להצגת ההודעה והדלקת נורית האזהרה המתאימות על-פי הצורך.
הערה: במכונית שמותקנים בה צמיגים מסוג Run-flat, קיימת חובה שהרכב יהיה מצויד במערכת ניטור לחצי אוויר בצמיגים.
הערה: מערכת זו היא מערכת עזר בטיחותית שתפקידה להזהיר את הנהג על לחצי אוויר לא תקינים, אך האחריות לשמור על לחצי האוויר הנכונים חלה על הנהג!
מערכת אזהרת התנגשות
מערכת אזהרת התנגשות מיועדת להזהיר את הנהג כאשר רכבו מתקרב אל הרכב שלפניו והמרחק שבין שני כלי הרכב מגיע למרחק הביטחון שנקבע מראש.
הרכיבים העיקריים של המערכת הם:
- יחידת רדאר המותקנת בחזית הרכב, מאחורי שבכת (גריל) המקרן.
- מודול המערכת
- מכלול המחוונים
יחידת הרדאר משדרת גלי רדיו, בתדר גבוה מאוד, המוקרנים קדימה בזווית מדויקת שנקבעת בעת התקנת היחידה ברכב.
אם גלי הרדאר פוגעים ברכב שנע לפנים, הגלים מוחזרים ונקלטים שוב ביחידת הרדאר.
על-פי הזמן שחולף בין שידור גלי הרדאר לבין קליטתם, מְחָשֶב המודול את המרחק אל הרכב שמלפנים, ואת מהירות ההתקרבות אליו (המהירות היחסית). על-פי הפרשי המהירויות והמרחק בין הרכב לבין הרכב שלפניו תופעל אזהרת ההתנגשות באמצעות נורית אזהרה והודעה כתובה בצג המידע, שבמכלול המחוונים. במקרה כזה, על הנהג להאט ואף לבלום את הרכב.
בקרת שיוט מסתגלת
בקרת שיוט מסתגלת כוללת אזהרת התנגשות ועזר בלימה אוטומטי. מערכת בקרת שיוט זו מבוססת על מערכת בקרת שיוט הרגילה אשר פועלת בשילוב עם מערכת אזהרת התנגשות, שתוארה לעיל, כאשר שתי המערכות משולבות למערכת אחת בעלת תפקודי בקרה פעילים.
מערכת זו מבקרת את מהירות השיוט של הרכב, כמו מערכת בקרת שיוט רגילה, על-פי המהירות שנקבעה על-ידי הנהג, אבל בנוסף לשמירה על מהירות שיוט קבועה, המערכת מגיבה על בסיס הנתונים מיחידת הרדאר של אזהרת ההתנגשות המשולבת, כאשר הרכב מתקרב אל הרכב שמלפנים. במקרה זה המערכת תגיב על-ידי האטת הרכב באופן אוטומטי כדי לשמור על מרחק הביטחון שנקבע מהרכב שמלפנים. האטת הרכב מבוצעת על-ידי בלימת המנוע והפעלה מתאימה של הבלמים. הפעלת בלמים אוטומטית זו מוגבלת לכוח בלימה של כשליש מכוח הבלימה המרבי שניתן להפעיל בלחיצה על דוושת הבלמים. לכן במקרה שהבלימה לא מספיקה למניעת התנגשות, מופעלת אזהרת התנגשות המודיעה לנהג להפעיל את הבלמים חזק יותר.
כשהרכב נוסע במרחק הביטחון המתאים למהירות, שומרת המערכת על מרחק הביטחון מהרכב שמלפנים באופן אוטומטי. ראוי להזכיר כאן שמרחק הביטחון ניתן לבחירה על-ידי הנהג מתוך מספר דרגות, בהתאם למהירות הנסיעה. הוראות לביצוע הבחירה מפורטות בספר הנהג.
עזר החניית רכב
עזרי החניית רכב מסוגים שונים קיימים בשוק הרכב מזה שנים לא מעטות, אך עזרים אלה כולם פסיביים, כלומר אינם מבצעים פעולות בקרה כלשהן, ותפקידן מתבטא באזהרת או הכוונת הנהג. העזר הפשוט והזול ביותר היא מערכת חיישני מרחק המותקנים בפגוש האחורי. כאשר המנוע פועל ומשלבים להילוך האחורי, מערכת החיישנים מופעלת. כאשר הנהג מסיע את הרכב לאחור בנסיעה איטית, כשהחיישנים שבפגוש מגיעים למרחק של כ-1.5 מטר מרכב או מגוף שנמצא מאחורי הרכב, תפעיל המערכת את צלילי האזהרה בתא הנהג. הצלילים ישמעו תחילה במקוטע, וככל שהרכב מתקרב למכשול תהיה תדירות הצלילים גבוהה יותר, עד שהרכב יגיע למרחק של כ-25 עד 30 סנטימטרים ואז הצליל יהיה רציף. קיימת גרסה משופרת הכוללת חיישנים גם בפגוש הקדמי. במקרה זה, הם יופעלו ביחד עם האחוריים, כאשר משולב הילוך אחורי או קדמי.
בדרך כלל, בהתקנה נכונה, יכולים החיישנים החיצוניים בשני הפגושים לזהות עצמים במרחק מסוים בצדי הרכב, וכך לסייע בחנייה בין קירות או בין כלי רכב אחרים.
מערכות מסוג זה ניתנות להתקנה גם לאחר מסירת הרכב לידי הלקוח, וכך אמנם הותקנו רוב מערכות אלה בארץ, כתוספת לפני המסירה.
מערכת עזר לנסיעה לאחור(להוסיף מינוח אנגלית)
מערכת זו מצוידת במצלמת וידיאו המותקנת באופן מוגן יחסית בחלק האחורי של הרכב. מצלמה זו מופעלת אוטומטית על-ידי שילוב להילוך האחורי, ואפשר גם מתג ידני נפרד נוסף.
המצלמה משדרת את תמונת האזור מאחורי הרכב אל מסך או אל צג המידע שבמכלול המחוונים. בתמונה מופיעים גם קווי עזר העוזרים לנהג לזהות בדיוק את כיוון תנועת הרכב לאחור ואת קרבתו לכלי רכב או גופים אחרים כלשהם. כאשר מסובבים את גלגל ההגה, יתעקמו הקווים ויתוו את מסלול תזוזת הרכב על-פי מידת הפניית הגלגלים הקדמיים. כמו כן, יש מערכות כאלה שבהם קווי העזר משנים את צבעם ככל שהרכב קרוב יותר למכשול.
עזר חנייה פעיל
בשונה מעזרי חנייה ונסיעה לאחור פסיביים, עזר החנייה הפעיל מבצע את תמרון הרכב לתוך מקום החנייה באופן אוטומטי. מערכת זו מזהה מקומות חנייה שגודלם מספיק להחניית הרכב ומבצעת באופן אוטומטי את כל פעולות ההיגוי הדרושות כדי לתמרן את הרכב לתוך המקום הפנוי.
החניית הרכב באמצעות מערכת זו מתבצעת כלהלן:
- הנהג מפעיל את מתג חיפוש מקום החנייה, בצג המידע תוצג הודעה כתובה שהרכב מחפש מקום חנייה.
- הנהג מפעיל את מחווני הכיוון בצד שבו ברצונו להחנות את הרכב ונוסע במקביל לשורת כלי הרכב החונים במהירות איטית של כ-25 קמ"ש לכל היותר כשהרכב עובר ליד המקום הפנוי. אם המקום הפנוי מספיק גדול להחניית הרכב, תופיע בצג הודעה (מלווה בצליל) המציינת שהרכב מצא מקום חנייה בצד על-פי איתות הפנייה.
- הנהג עוצר את הרכב בנקודה מתאימה להתחלת תמרון החניית הרכב.
- עתה מופיעה הודעה לנהג לא לגעת בגלגל ההגה ולשלב להילוך האחורי (R).
- לאחר שילוב להילוך האחורי תוצג ההודעה לנהג לבדוק במבט את השטח מאחורי הרכב כדי להבטיח תנועה בטוחה, ולהתחיל לנסוע לאחור לאט בלי לגעת בגלגל ההגה. מרגע השילוב להילוך האחורי מופעל ההגה באופן אוטומטי לגמרי.
- אם הרכב נסע לאחור במידה מספיקה או שנשמע צליל אזהרה רציף, הנהג צריך לעצור עצירה מלאה ולהעביר את ידית ההילוכים למצב נסיעה לפנים (D). תוצג הודעה לנהג לבדוק את השטח שלפני הרכב ולנסוע לאט לפנים (בלי לגעת בגלגל ההגה!).
- כשהרכב נסע לפנים במידה מספיקה או שנשמע צליל אזהרה רציף, הנהג צריך לעצור את הרכב.
- יתכן שיידרשו מספר תמרוני נסיעה לאחור ולפנים, והנהג יחזור על הנוהל עד להשלמת פעולת החנייה.
עתה תוצג ההודעה לנהג שעזר ההחניה הפעיל סיים את פעולתו.
הערה:בדרך כלל יוצג בצג המידע תרשים המראה לנהג את תנועת הרכב במהלך כל התמרון.
אזהרה מפני "שטחים מתים"
אחד האמצעים הראשונים להרחבת שדה הראייה לאחור היה שימוש במראות חיצוניות קמורות. היו בשימוש גם מראות פנימיות קמורות (פנורמיות) שהותקנו על גבי המראות הפנימיות המקוריות. מראות פנימיות קמורות כאלה מאיכות גבוהה הוכיחו את עצמן היטב במשך שנים רבות של שימוש על-ידי מורי נהיגה ונהגים מקצועיים אחרים, אך הן אינן תקניות ויצרני הרכב לא מתקינים אותן. לעומת זאת, המראות החיצוניות המקוריות קמורות, וכיום הוכנסו לשימוש מראות חיצוניות שבפינה החיצונית העליונה שלהן מותקנת מראה קטנה בעלת קימור חזק המכוונת לאזור שמחוץ לשדה הראייה של המראה החיצונית, בזווית ניכרת.
מערכות אזהרה נוספות לגבי שדות ראייה חסומים הן למעשה מערכת אחת בעלת שני תפקודים, האחד הוא אזהרה לגבי רכב הנמצא בשטחים מתים בשדה הראייה לאחור בצידי הרכב, והשני הוא אזהרה על תנועת רכב צולבת (חוצה) ביציאה ממקום חנייה או מחצר, בנסיעה לאחור, כששדה הראייה חסום.
ברכב המצויד בעזרים אלה, מותקנות במראות החיצוניות נורות אזהרה צהובות. אזהרות אלה מופעלות באמצעות חיישני רדאר המותקנים בפגוש האחורי, בצדדים, ומשדרים את גלי הרדיו לצדדים.
כשהרכב נוסע לפנים, אם קיים רכב אחר בנתיב סמוך, בקרבת הרכב, בשטח שאינו נראה במראות, תהבהב הנורה הצהובה במראה החיצונית בצד שבו נמצא הרכב האחר.
כשמשלבים להילוך האחורי,עוברת המערכת לאזהרה על תנועת רכב צולבת (חוצה) ביציאה ממקום החנייה בנסיעה לאחור. במצב זה, כשהרכב מתחיל לזוז לאחור, אם רכב מתקרב מאחד הצדדים, המערכת תזהיר את הנהג על-ידי השמעת צלילים ועל-ידי הבהוב נורת האזהרה הצהובה במראה החיצונית בצד שממנו מתקרב הרכב האחר. כמו כן תוצג בצג המידע ההודעה לנהג: רכב מתקרב מימין, או: רכב מתקרב משמאל.
מערכת אזהרה לאחר תאונה
זו מערכת "הפוכה". בעוד שכל מערכות הבטיחות מטפלות במניעת תאונות, מערכת זו מטפלת במצב שאחרי התאונה. עד כמה שהדבר נשמע מוזר בתחילה, אזי לאחר שמכירים את פעולת המערכת מתפלאים איך לא חשבו על זה קודם!? המערכת כשמה כן היא: מערכת אזהרה לאחר תאונה. מטרת המערכת להקל ולזרז את הגשת העזרה לנוסעים ברכב שהיה מעורב בתאונה. מיד עם קרות תאונה שבה הופעלו כריות האוויר, מבצעת המערכת את הפעולות הבאות:
פעולות אלה מאפשרות לאתר את מיקום הרכב כשהוא מרוחק מהכביש, מבטיחות תאורה טובה של פנים הרכב כדי להקל על צוותי ההצלה בהגשת העזרה וחילוץ הנוסעים. המערכת תפעל עד לניתוקה או עד שהמצבר יפרק לגמרי.
מחוונים עם צגי מידע והודעות
מכלולי המחוונים החדשים עם צגי המידע וההודעות כבר מוכרים לרוב הציבור, ואין צורך בתיאורם במסגרת זו, אך חשוב להדגיש מספר נקודות. כמעט בכל המערכות החדשות שנסקרו לעיל נזכרות מדי פעם הודעות אזהרה או הודעות לנהג לבצע פעולות מסוימות. הודעות אלה הן הודעות כתובות כאשר הן בשפות לועזיות. צגי המידע מאפשרים לבחור בשפה הרצויה מתוך מבחר שפות פרט לעברית, דבר זה יכול להקשות על נהגים שאינם יודעים שפה זרה מתוך המבחר המוצע. אמנם בספרי הנהג העבריים מובאות ההודעות בשפה הזרה כפי שהן מופיעות בצג המידע ולידן התרגום העברי, אך קשה לשנן בעל פה את כל ההודעות. לכן המלצתי היא לקרוא באופן יסודי את ספר הנהג ולבחור את ההודעות החשובות ביתר כדי לזכור אותן. דרך אגב יצירת גרסה בשפה העברית היא בעייתית בגלל מספר סיבות שבהן האות ה