תרגילים בנהיגה מעשית

 

לפרטים:

איציק משקל, רכז תחום ההדרכה בציי רכב,

ב.ב.ד: 03-5509589, ישיר: 054-5910240. 

 

הדרכת הכבאים בנמל תעופה בן גוריון - יוני 2019

 

 

 

 

מיומנות נהגי כיבוי

תרגיל כיבוי אש בתנועה בנמל התעופה באילת, דצמבר 2017

 

 



נהיגה מנומקת

 

בתרגיל הנהיגה המנומקת בניהול מורה לנהיגה מקצועי משתתפים שלשה נהגים ברכב פרטי או ששה נהגים באוטובוס.

לכל אחד מהמשתתפים מוקצות 30 דקות. 20 דקות הוא נוהג ברכב, 10 דקות לדיון ולסיכום.

כל משתתף, בתורו, נוהג במסלול שנקבע על-ידי המדריך שיושב לצדו. המסלול מגוון: דרך עירונית, דרך שאינה עירונית ודרך מהירה.

הנוהג ברכב מתאר בקול רם, במהלך הנסיעה, את כל מה שהוא רואה ונחשב בעיניו כחיוני לקבלת החלטות בנהיגה. כמו-כן, הוא אומר בקול רם מהן ההחלטות שהוא מקבל ומנמק אותן. שני היושבים במושב האחורי מציינים בדף משוב את האירועים החיוניים לדעתם שלא צוינו על-ידי הנהג, ואת ההחלטות הלא נכונות שקיבל (אם היו כאלה), וכן מקרים הראויים לשבח.

בתום הנהיגה של כל משתתף נערך דיון מסכם באיכות הנהיגה, על-פי דפי המשוב.

התרגיל משפר את מיומנויות הנהיגה על-ידי חידוד החושים הנדרשים במהלך התרגיל, ועל-ידי החשיפה להערות של הנוהגים האחרים שברכב ושל המדריך.

 

כמוצר לוואי, ולבקשת ההנהלה או קצין הבטיחות של הארגון המזמין, ניתן לקבל מידי המדריכים פרופיל נהיגה של נהגים שיש בנהיגתם ייחוד חיובי או שלילי. 

 

מטרות הנהיגה המנומקת:     

א. הגברת הקשב (ריכוז ותשומת לב) לסביבת הנהיגה.

ב. איתור נקודות תורפה אצל נהגים - ושיפורן.

 

חוויה מנומקת

בנסיעת "נהיגה מנומקת" עירונית באוטובוס בהשתתפות ששה נהגים ומדריך ב.ב.ד, ביציאה ממעגל תנועה, כשהנהג החל להאיץ, ירד לפתע הולך-רגל לכביש. הנהג הגיב במהירות והעביר את הרגל לבלימה. ידית ההילוכים הייתה ב- Dאבל, בגלל המהירות הנמוכה בסיבוב, ההילוך המשולב בתיבת ההילוכים היה נמוך. עם תחילת ההאצה והרפיית הגז המהירה קפץ ההילוך לגבוה יותר עד שהנהג נאלץ לבלום בחזקה.

להולך הרגל שלום, כמובן, אבל הנוסעים חשו גם חשו את הבלימה.

 

על-פי כללי הנהיגה הנכונה, שהציג מדריך ב.ב.ד בפני קבוצת הנהגים שהשתתפה בנהיגה המנומקת, במעגל תנועה או בנסיעה עירונית איטית בכלל, יש לשלב לפני כן את התיבה האוטומטית בהילוך נמוך יותר, וכך היו נמנעת הקפיצה קדימה שחייבה בלימה חזקה.

 

הנהגים הוותיקים הגיבו בהפתעה והתעקשו לנסות את זה בהדמיה של הולך רגל מפתיע, וזה עבד. מחיאות הכפיים של ששת הנהגים באוטובוס ושל קצין הבטיחות שלהם העידו על כך.

 

אגב, כל הנאמר לעיל נכון גם למכונית פרטית.


 

חווית נהיגה לנוהגים בארגון

 

חוויה היא אמצעי יעיל להטמיע ידע וכללי בטיחות בנהיגה. המסלול החוויתי בנהיגה מכיל תרגילי ידע ומיומנות בנהיגה, לנוהגים בשיתוף המשפחה.

המסלול החוויתי לנוהגים אפשרי במסגרת מפגש נהגים או בימי גיבוש וכיף הנערכים לעובדים בארגונים, עם ובלי בני המשפחה.

תכנון המסלול החוויתי מתחשב בצרכי הארגון, העובדים וכלי הרכב שהם מפעילים, בין שהרכב הוא רכב הארגון ובין שהוא רכבם הפרטי של העובדים.

 

דוגמת מסלול:

המסלול משתרע לאורך מסלול כבוש שארכו כ-100 מטרים ורחבו כ-15 מטרים, או ברחבה שניתן להציב בה את תחנות המסלול.

נהגי עיריית ירושלים צופים בחבריהם המשתתפים בחווית הנהיגה וממתינים לתורם

 

הנוהג ברכב מגיע עם רכבו לתחנה הראשונה ומשם הוא מתחיל בתנועה לאורך המסלול. המנחה בכל תחנה יציין את כישוריו בנקודות בכרטיסו האישי. ביציאה מן המסלול יסוכמו הנקודות ויחולקו פרסים למצטיינים.

נוהגים המגיעים עם בני המשפחה מוזמנים לעבור את המסלול החוויתי עם בני המשפחה כנוסעים.

תחנה 1: שאלון ידע בטיחות קצר ובדיקת לחץ ניפוח הצמיגים (על-פי הוראות יצרן הרכב)

 

תחנה 2: חניה בנסיעה לאחור – שמאלה (על-ידי שימוש מושכל במראות הרכב והפניית המבט)

תחנה 3: חניה בנסיעה לאחור – ימינה (מה קל ובטוח יותר, שמאלה או ימינה?)

תחנה 4: פניה ימינה, סמוך ככל האפשר לשפת המדרכה (תופשים פחות מקום בכביש והצמיג אינו נוגע במדרכה)

                    

תחנה 4                                               תחנה 5

תחנה 5: עצירת מטרה – גלגל קדמי (הנוהג אינו רואה את גלגלי הרכב ובכל זאת עליו לדייק)

תחנה 6: עצירת מטרה לפנים (כיצד יודע הנוהג ברכב לעצור בדיוק לפני קו העצירה?)

תחנה 7: חניה בנסיעה לאחור (במקום חניה פנוי בין שתי מכוניות)

תחנה 8: סלאלום (נהיגה בעקומות בשליטה ברכב)

"זינוק לסלאלום"

תחנה 9: אומדן רוחב הרכב (עד כמה צר המקום שרכב יכול לעבור בו בבטחה?)

אמדן רוחב

תחנה 10: סיכום הנקודות ופרסים למצטיינים (פרסים סמליים או יקרי ערך על פי החלטת הארגון) 

 

מטרת המסלול: להביא בדרך חוויתית למודעותם של הנוהגים ברכב את חשיבות לחץ הניפוח של הצמיגים, את המגבלות בנהיגה - באומדנים ובנהיגה לאחור, בשליטה וכיוב'. 

 

חווית נהיגה לנהגי המועצות האזוריות בני שמעון ומרחבים, שדה תימן - 25.8.13

 

  

אמדן רוחב                             פניה מדויקת ימינה

 

 

נהיגת מטרה לאחור                    החלפת רשמים וחוויות בצל

 

תרגולת מיומנויות בנהיגה לנהגי כבאיות בשדה התעופה אילת

 

  

 

  

 

  

 

  

 

 

תרגולת מיומנות בנהיגה לנהגי כבאיות בשירות רשות שדות התעופה במחניים

 

     


 

יציבות הרכב לפי הקרטינג

 

ההדרכה נערכת באתר לנהיגת קרטינג, כולל פרק עיוני ונהיגת קרטינג.

בהתנסות מקצועית חווייתית בנהיגת קרטינג, ובחלק העיוני של ההדרכה מוצגים ההבדלים בין רכב הקרטינג (בטיחותי) לבין רכב הנוסעים. נערך דיון על אחריותו של הנהג לנהוג בהתאמה ל"פשרות" הבטיחות שלהלן.

 

ההבדלים בין מאפייני רכב הקרטינג לרכב נוסעים:

מרכז הכובד: בקרטינג נמוך, סמוך מאד לקרקע ולכן אינו מתהפך; ברכב הנוסעים גבוה יותר ומשתנה על-פי הנוסעים / מטען.

צמיגים: בקרטינג ללא תעלות ניקוז כי הרכב נע רק על כביש יבש והאחיזה מתנגדת היטב לכוחות הצד; ברכב הנוסעים קיימת סכנת החלקה למרות תעלות הניקוז.

שדה ראיה: בקרטינג - פתוח; ברכב הנוסעים - שטחים מתים לעיני הנהג המייצרים סכנה בכלל ובפרט בתחילת נהיגה לפנים או לאחור.

כיווני נסיעה: מסלולי הקרטינג הם חד-סטריים וללא צמתים; רכב הנוסעים חשוף לקונפילקטים בתנועה הדו-סטרית ובצמתים שבהם הנהג נדרש לקבל החלטות בנוגע לזכויות קדימה.

הדרך: לקרטינג - סטרילית, אין כלי רכב מסוג אחר,ואין הולכי-רגל ואין תאונות; רכב הנוסעים חשוף למצבי חרום ולתאונות.

בלימה: בקרטינג הרפיית הגז מהווה בלימה כמעט מושלמת; לרכב הנוסעים נדרשת בלימה במרחק בלימה התלוי במהירות הנסיעה ובמצב הדרך.

בטיחות פסיבית: מסלולי הקרטינג מתוחמים בחגורות צמיגים ו"התנגשות" בקרטינג היא לא תאונה עם נזק ונפגעים; לרכב הנוסעים אמצעי מיגון רגילים, אבל כל התנגשות גורמת נזק ולפעמים לנפגעים.

 

מטרות ההדרכה:

א. הבנת מגבלות הבטיחות של רכב הנוסעים (על-ידי התנסות בנהיגת קרטינג) והשוואה בין כלי-הרכב.

ב. העלאת מודעות הנהגים לגבי המטלות החלות עליהם ברכב הנוסעים לשם קיום הבטיחות.


 

  

 

 

חדשות

  • 5 טון לרכב נכה

    מעתה בעל רישיון נהיגה דרגה B מורשה לנהוג ברכב נכה שמשקלו הכולל אינו עולה על 5 טון (במקום 4 טון).

    קראו עוד...

    הוראת שעה: דחיית התליית רישיונות עקב הקורונה

    מי שעקב אי ביצוע אמצעי תיקון לפי שיטת הניקוד הותלה רישיון הנהיגה שבבעלותו החל ב-16 במרס 2020 עד 31 במרס 2021 תיחשב ההתליה כבטלה עד ל-30 בדצמבר 2021, והיא תחודש בתום התקופה האמורה.

    קראו עוד...

    תכנית חדשה: השתלמות מקצועית למובילים

    ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תכנית להגברת בטיחותם בדרכים של כלי רכב המובילים מטענים כבדים.

    קראו עוד...

    מחירון רכב משומש שיתופי וחינמי

    החל מיום ראשון, ה-1 לנובמבר, בעת העברת הבעלות על רכב, יתבקשו המוכר והקונה לדווח על מחיר הרכב.

    קראו עוד...

    הדלקת אורות ביום

    תזכורת: החל מיום ראשון, 1 בנובמבר 2020 עד 31 במרץ 2021, חלה חובה להדליק אורות גם ביום. הכנסו לפרטי הרכב החייבים לפי סוגי הדרכים.

    קראו עוד...

    קורונה - הארכת תוקפם של רישיונות רכב ונהיגה

    צו תעבורה והוראת שעה שפורסמו ברשומות ב-25.9.20, מאריכים את תקפם של רישיונות הנהיגה ב-90 יום והרכב ב-60 יום. יש עוד פרטים.

    קראו עוד...

    הארכה לבדיקת חורף

    הוראת שעה קובעת שבדיקת החורף החלה על כלי רכב מסוימים אפשרית השנה עד סוף נובמבר 2020 (במקום סוף אוקטובר).

    קראו עוד...

    שלוש מערכות בטיחות חדשות שיזכו בהטבות מס

    הטבות מס אושרו למערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה במצב של עייפות והסחת דעת ולמניעת שכחת ילדים ברכב, החל מינואר 2021.

    קראו עוד...

    מערכות בטיחות והחלפת שמשה קדמית ברכב

    אגף הרכב ושרותי תחזוקה פרסם בתחילת ספטמבר 2020 את ההודעה שלהלן והפיץ אותה לידיעת איגוד שמאי הרכב, איגוד המוסכים, איגוד יבואני הרכב, איגוד קציני בטיחות, איגוד מכוני רישוי, מוסכים לזגגות רכב ולידיעת כלל הציבור.

    קראו עוד...

    בזכות הקורונה: לא יוגבל רישיון הנהיגה של חייב בתשלום מזונות

    זאת על פי הוראת שעה שתוקפה עד 27.2.2021. שר המשפטים יוכל להאריך את תוקף ההוראה.

    קראו עוד...

    נהיגה נכונה - דחיית ביצוע קורסים

    נהגים הנדרשים לבצע קורס נהיגה נכונה בעקבות צבירת נקודות או קורסי רענון יקבלו הארכה לביצוע הקורסים עד ל-1 במרס 2021.

    קראו עוד...

    חידוש רישיון נהיגה ורישיון רכב באמצעות זיהוי קולי חכם

    השירות מאפשר לבצע חידוש רישיונות נהיגה ורכב באמצעות זיהוי קולי, ללא כל תלות במענה אנושי ובשעות פעילות המוקד.

    קראו עוד...

    גלגל חילוף (רזרבי) ברכב כבד

    האם ניתן לקבל פטור מגלגל רזרבי במשאיות? התשובה היא כן, אולם יש לפעול לפי נוהל משרד התחבורה המצורף.

    קראו עוד...

    שינויים בדיני התעבורה ובתמרורים.

    פורסמו ב-22.7.20, בתוקף מ-21.8.20. שינויים רבים נוגעים לאופניים ויש עוד.

    קראו עוד...

    גלגינוע (קורקינט) המוות

    הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה ב-27.5.20 את נתוניה לגבי תאונות דרכים בשנת 2019. מהנתונים עלה כי ב-2019 אירעו 12,670 תאונות דרכים עם נפגעים - עלייה של 0.9% ביחס ל-2018.

    קראו עוד...

    בוטלה חובת מאפרות ברכב

    בוטלה תקנה 362 הקובעת כי: "ברכב מנועי - למעט אוטובוס, מונית, אופנוע ותלת אופנוע - יותקנו מאפרות במספר ובמקומות המאפשרים את השימוש בהן לכל אדם הנמצא בתוך הרכב מבלי שיצטרך לעזוב את מושבו".

    קראו עוד...

    סוף ל"טופס הירוק"

    מעתה תלמיד נהיגה יגיש את הבקשה ללימוד נהיגה (הטופס הירוק) באופן מקוון באתר משרד התחבורה וימלא הצהרת בריאות רפואית. במידה והצהרת הבריאות תקינה, התלמיד יצטלם באחת מתחנות הצילום ויבצע בדיקת ראייה, שתעודכן "און-ליין" בטופס המקוון.

    קראו עוד...

    הצהרת בריאות כל 5 שנים

    מעתה על קצין הבטיחות בתעבורה בתאגיד לדרוש הצהרת בריאות מהנהגים אחת ל-5 שנים במקום אחת לשנתיים.

    קראו עוד...

    שינוי בשיטת הניקוד – הקלה וסימן שאלה

    רישיון הנהיגה של הצובר 36 נקודות תקפות בשיטת הניקוד ייפסל, כבעבר, לשלשה חודשים, אך לא יידרש למבחן עיוני. הייתכן?

    קראו עוד...

    הקורונה דוחה חידוש רישיונות נהיגה ורכב וקורסי "נהיגה נכונה"

    בעקבות החלטת הממשלה על צמצום התנועה במרחב הציבורי לצרכים חיוניים בלבד, הוארכו תוקפם של רישיונות נהיגה ורכב וקןרסי "נהיגה נכונה" ורענון יידחו.

    קראו עוד...

    מחדשים רישיון נהיגה באתר או בטלפון ומקבלים אותו מייד באימייל

    קראו עוד...

    הנפקת רישיונות ברישיומט עם כל כרטיס אשראי

    עד כה, ניתן היה לשלם ולהנפיק רישיונות רכב ונהיגה ברישיומט רק באמצעות כרטיס האשראי האישי של בעל הרכב או בעל רישיון הנהיגה.מעתה יוכל כל נהג לחדש את רישיונות הנהיגה והרכב, באמצעות כרטיס האשראי בבעלותו, גם עבור בני משפחתו.

    קראו עוד...

    תיקוני תקנות – פורסמו ב-29.12.19

    אין צורך ב-8 שנות לימוד לרישיון נהיגה למונית; ניתן להעביר בעלות יחיד על רכב באופן מקוון.

    קראו עוד...

    פורסם ברשומות ב-19.9.19

    ביטול הארכה ל-15 שנה לרכב המשמש להוראת נהיגה ושינוי מועדים זמני וחד פעמי לבדיקות החורף.

    קראו עוד...

    חדשות בתקנות

    אילו תעודות להציג במקרה של תאונה? הארכה לרכב לימוד נהיגה ולאמבולנס ובדיקות רפואיות למבקש רישיון נהיגה באמצעות האינטרנט.

    קראו עוד...

    8 נוסעים במסחרי אחוד מעל 3.5 טון ועוד.

    תיקוני תקנות שפורסמו ב-11.6.19. בתוקף מ-11.7.19. ראו תיקונים נבחרים, המעניינים במיוחד (תיקונים טכניים נוספים ניתן לראות ברשומות, קובץ תקנות 8232).

    קראו עוד...

    דיווח על סיום תכנית הליווי של נהג חדש רק בטלפון ובאינטרנט

    החל מ-1 בפברואר 2019, נהגים חדשים יצהירו על סיום תכנית הליווי באמצעות הטלפון הנייד או אתר האינטרנט בלבד, ולא במשרד הרישוי, כפי שהיה נהוג עד כה. זאת, במטרה להקל על התורים ולקצר את זמן ההמתנה במשרדי הרישוי.

    קראו עוד...

    תשלום קנס בגין עבירת תעבורה אינו תנאי לחידוש רישיון נהיגה

    ב-22.8.18 פורסם ברשומות, בחתימת שר התחבורה, כי תקנה 172ב בטלה.

    קראו עוד...