לפרטים:
איציק משקל, מנהל תחום הדרכת נהגים ומפעילים בציי רכב.
ב.ב.ד: 03-5509589, ישיר: 054-5910240.
תפיסת סיכונים
זיהוי מוקדם של סכנות בנהיגה
אין זה סוד כי בגלל תנועת כלי הרכב המהירה ממהירות ההליכה של אדם, ובגלל המסות העצומות (משקלם וקשיחותם של כלי הרכב), מתפתחים בדרך סיכונים - חלקם מסתיים בתאונות.
אצל הנהגים מתפתחות מיומנויות לזיהוי הסיכונים, הערכתם וקבלת החלטות לתגובה.
הזיהוי מתאפשר ע"י ריכוז, דריכות והפעלת החושים – בעיקר הראיה; ההערכה מבוססת על ידע וניסיון; ההחלטה מתקבל בתוך חלקיקי שנייה בתנאי שהנהג ערני ודעתו אינה מוסחת ע"י גורמים זרים.
אבל, מכיוון שהנהיגה אינה פעולה רגעית אלא מתמשכת דקות ארוכות עד שעות, והיא חוזרת על עצמה יום-יום, קורה שהדריכות מתעממת והדעת מוסחת, עד שזיהוי הסיכון מתאחר, ההערכה משתבשת וההחלטה עלולה לבוא אחרי תאונה.
תירגול קבוצתי "יבש" לפי תמונות וסרטונים קצרים, בהנחיית מדריך מיומן, מפתח את תפיסת הסיכונים ומרענן אותה.
מי האשם?
שני כלי רכב התנגשו בצומת, בכיוונו של אחד מהם מוצב תמרור עצור. מי אשם בתאונה?
אפשר שאין להטיל ספק באשמתו של מי שבא מכיוון ה"עצור", שהרי גם אם עצר עדיין נותרה לו חובת מתן זכות קדימה.
מה אם נהג הרכב השני שלכאורה היה עליו לקבל זכות קדימה? האם יכול היה למנוע את התאונה?
קרוב למחצית מתאונות הדרכים שבני אדם נפגעו בהם נגרמו בצמתים. דיון, הסקת מסקנות והפקת לקחים מאירועים שהתרחשו, יכולים למנוע תאונות בצומת בעתיד.
מטרת ההדרכה: המשתתפים ירעננו את חובתם בצומת כאשר עליהם לתת זכות קדימה מחד, ומאידך יהיו מודעים לחובתם החוקית ולשמירה על חייהם וחיי זולתם כאשר נהג אחר לא מכבד את זכותם.
מי האשם?
מלכודת
נהג ברכב אחד חיפש כתובת. לפתע חשב כי מצא וכדי להספיק לפנות - בלם. נהג ברכב שני, שנסע מאחוריו פגע בו. מי מהם אשם? מי מהם יכול היה למנוע את התאונה?
האם רק הנהג שמאחור אשם, או שמא גם הנהג שלפנים יכול היה למנוע את התאונה?
דיון, הסקת מסקנות והפקת לקחים מאירועים שהתרחשו, יכולים למנוע תאונות חזית-אחור בעתיד.
מטרות ההדרכה:
המשתתפים יידעו:
מה מרוויחים?
שני נהגים יצאו מנקודה א' ופניהם לנקודה ב' בעיר סמוכה או במרחק רב. האחד נהג בנהיגה מונעת ועל פי החוק, השני נהג כאילו הוא מאחר לפגישת עסקים חשובה.
מי הגיע ראשון? כנראה הממהר. כמה זמן הרוויח ומה הפסיד, אלה הם נושאים לדיון בניתוח אירוע זה.
מטרות ההדרכה: המשתתפים יידעו כי רווח הזמן בנסיעה מהירה מאד, לא מתחשבת, לא חוקית ומסוכנת, שולי בהשוואה להפסדים שנגרמו ויתוארו בדיון.
אירוע "ביתי"
נגרמה תאונה לרכב הארגון או החברה.
קצין הבטיחות או הממונה על הרכב מעביר למשרדי ב.ב.ד את פרטי האירוע.
תחום פיתוח ההדרכה של ב.ב.ד מכין את האירוע לדיון נהגים, על-ידי בניית מצגת מתאימה ופיתוח הנושאים והשאלות לדיון.
מטרות ההדרכה: ניצול אירוע "ביתי", המוכר לחברים לעבודה, לשם הסקת מסקנות והפקת לקחים כדי למנוע תאונות כאלה בעתיד.