נהיגה מונעת

לפרטים:

איציק משקל, מנהל תחום הדרכת נהגים ומפעילים בציי רכב.

ב.ב.ד: 03-5509589, ישיר: 054-5910240.

 

 

משוב על הדרכת נהגים שנתקבל מחב' ההובלה "כהן שאול ובניו:

 


מצב הנהג

 

נהג מיומן שמצבו הגופני תקין, ער ודרוך, הוא נהג בטוח יותר. "זמן התגובה" הוא מגבלה פיזיולוגית קבועה אצל הנהג.

במפגש ההדרכה, מוצג זמן התגובה ונערכת מדידה אישית (מדגמית לפחות), נערכת הדמייה של שליטה בעזרת משקפיים מדמי שכרות, ונערך דיון בגורמים המוכרים בעידן הטלפון והגדז'טים המסיחים את דעתו של הנוהג, מאריכים את זמן התגובה, פוגעים בשיקול הדעת וגורמים לתגובות שגויות. כמו-כן עולה לדיון סוגיית כושר הראיה ושדה הראיה של הנוהג ברכב.

מד זמן-תגובה

מטרת ההדרכה: להציף את בעיית זמן התגובה והגורמים להתארכותו, ולהעלות את מודעות המשתתפים לסכנות הנגרמות בנהיגה בעייפות או תחת השפעת אלכוהול, או כאשר דעתו של הנהג מוסחת על-ידי הטלפון או גאדז'טים (אבזרים טכנולוגיים מתוחכמים) אחרים.


 

נהיגה בחורף

 

תנאי הנהיגה בחורף מכבידים בגלל גורמים אחדים:

1. הראות המוגבלת על-ידי גשם, ערפל ושעות החשיכה הרבות בהשוואה לקיץ;

2. הנראות הלקוייה מאותן סיבות;

3. הרטיבות על הכביש המייצרת סכנת החלקה (לעיתים בוץ ובמקומות גבוהים אפילו שלג).

במפגש ההדרכה מתנהל שיח על תופעות החורף שלעיל וכיצד יש להיערך לקראתן ולנהוג כאשר הן מתקיימות.

נהיגה בחורף

מטרות ההדרכה: להזכיר לנהגים הוותיקים את כללי הנהיגה המיוחדים לחורף בחשיכה, בגשם, בערפל ובשלג (באזורים שצפוי בהם שלג), בכל הקשור לתאורה, בלימה ומניעת החלקה. כמו כן  מודרכים הנהגים בתפקודי ABS ו-ESP ברכב. נהגי משאיות ואוטובוסים זוכים לרענון גם בנושא המאיטים.


 

נהיגה בקיץ

 

ימי הקיץ חמים ולחים. בתוך הרכב המזגנים מסייעים במידה רבה אבל מחוץ לרכב הכבישים מלאים במטיילים, במיוחד בימי חופשת הקיץ של מוסדות החינוך המוציאים לרחובות הולכי-רגל בהם ילדים . כך מתפתחות הסכנות בדרכים בקיץ.

 

מטרות ההדרכה: להזכיר לנהגים הוותיקים את סכנות הנהיגה בקיץ, בהן החום והלחות המשפיעים על תגובת הנהג ושיקול דעתו, את הצורך בשתיה קלה כדי למנוע התייבשות ועייפות, את הולכי-הרגל בהם ילדים לרוב ברחובות הערים ואת המטיילים הרבים בדרכים הבינעירוניות - וכיצד יש להתייחס לכל תופעה.


 

צמיגים ולחצי ניפוח

הצמיגים הם הקשר של הרכב עם הדרך; איכות הקשר עם הדרך קובעת את דיוק ההיגוי, יעילות הבלימה וקלות ההאצה. לפיכך, תקינות הצמיג, שלמותו ולחץ הניפוח הנכון בו הם תנאי בסיסי ליציבות הרכב ולשליטה בו. צמיג תקין כמעט שאינו נוטה להחלקה ומונע את סחרור הרכב (זריקת הזנב).

 

מטרת ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לחשיבות הצמיג, יידעו ממי איך וכמה יש לבדוק את לחצי הניפוח בצמיגים, ויידעו לזהות צמיג שאינו תקין.


 

מניעת תאונה בצומת

כמעט מחצית מתאונות הדרכים בין כלי-רכב נגרמות בצמתים. מי אשם בתאונה בצומת? אשמים השניים: הנהג שלא ציית לחובתו לתת זכות קדימה על-פי התמרורים ו/או תקנת התעבורה, והנהג השני שלכאורה היה זכאי לקבל זכות קדימה אך לא ציית לחובתו מכוח חובת הזהירות הכללית.

מי אשם?

מטרת ההדרכה: המשתתפים יידעו את חובתם לתת זכות קדימה בצומת על-פי תמרורים, רמזורים או תקנות, ויידעו כי חובתם לוותר על זכותם בשעה שאינה ניתנת להם היא חובה ערכית למניעת תאונה המעוגנת בתקנות התעבורה. 


 

מניעת תאונת חזית-אחור

תאונת חזית-אחור נגרמת לרוב בגלל נהג שלא שמר רווח מתאים מהרכב שלפניו ו/או בגלל נהג שלא היה ער למתרחש מאחור.

התאונה מלפנים ניתנת למניעה על-ידי שמירת רווח בין שתי שניות לפחות (על-פי תנאי הדרך, הסביבה והנהיגה).

התאונה מאחור ניתנת למניעה על-ידי ערנות הנהג למתרחש מאחור ועל-ידי תגובה בעוד מועד כלפי הרכב שנצמד מאחור.

מטרת ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לסכנות מהרכב שמלפנים ומהרכב שמאחור, ויידעו כיצד לאמוד את המרחק מהרכב שמלפנים, בשיטת שתי השניות לפחות. כמו-כן יידעו איך לזהות את הרכב הנצמד מאחור בעזרת מראות מכוונות היטב שנעשה בהן שימוש תכוף, וכיצד להגיב בשעה שרכב מתקרב מאחור.


 

עקוף על בטוח

 

עקיפה היא פעולה מורכבת. תקנות התעבורה מתייחסות אליה בקפדנות, והנהיגה המונעת מצביעה על 15 שלבים (15 פעולות) שמבצע הנהג העוקף. בפרק זה דנים, הקבוצה והמדריך, בכל שלבי העקיפה וביצועיהם הנכונים והבטוחים.

הדיון כולל ניתוח אישי של העקיפה על-ידי כל משתתף, והדרכת תקנות התעבורה העוסקות בעקיפה ובלהיות נעקף. 

מטרות ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לכל שלב ושלב מתהליך העקיפה, ויידעו כיצד לבצע אותו בטוח וחוקי. כמן-כן יכירו את חובת הנוהג ברכב הנעקף.


 

חדשות

  • הסעות שיתופיות

    החל מ-10 בינואר 18 יורשו נהגי רכב פרטי להסיע נוסעים "בשכר" תמורת השתתפות הנוסעים בעלויות הנסיעה.

    קראו עוד...

    שינויים והוספות לתקנות

    ב-28.11.17 פורסמו שינויים והוספות לתקנות, בהם מחיקה סופית של הרכב הפרטי הדו שימושי, תיקון הטעות לגבי הסעת 19 נוסעים באוטובוס זעיר בידי בעל רישיון נהיגה למונית וקיצור תוקף רישיון הרכב למשאית 19 טון ומעלה.

    קראו עוד...

    מערכות בטיחות גם ברכב קל

    ב-9.11.17, פורסמה תקנת תעבורה חדשה, 364(ח) לפיה החל מ-1 בינואר 2018, לא יירשמו בישראל כלי רכב מסוג M1 ו-N1 (פרטי ומסחרי בעלי משקל כולל מותר עד 3,500 ק"ג) אלא אם תותקן בהם מערכת בטיחות ("מובילאיי", "איווקס", "מובון"):

    קראו עוד...

    אורות גם ביום, תזכורת חורף:

    החל מיום רביעי הקרוב, 1 בנובמבר 2017, תחול החובה להדליק אורות גם ביום: את פנסי החזית ואו פנס תאורת יום* והפנסים האחוריים, עד 31 במרץ 2018, לפי הפירוט...

    קראו עוד...

    הנחה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי לרכב עם מערכת בטיחות

    החל מ-25.9.17 ניתן לקבל הנחה בגובה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי השנתית, לכלי רכב שיותקנו בו מערכות בטיחות מצילות חיים.

    קראו עוד...

    המרה קלה של רישיון הנהיגה

    עולים חדשים, תושבים חוזרים ושוהים חוקיים אחרים המחזיקים ברישיון נהיגה תקף במדינת המוצא שלהם עם וותק של חמש שנים לפחות, רשאים מעתה לקבל רישיון נהיגה ישראלי...

    קראו עוד...

    חובת המוסך להשתמש בחלפים שמספק לו הלקוח

    תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (סירוב לתת שירות), פורסמו ב-27.8.17 ותחילתן ב-27.9.17, קובעות כי על מוסך לבצע פעולות ברכב תוך שימוש במוצר תעבורה (חלפים) שסיפק הלקוח.

    קראו עוד...

    הנפקת רישיונות רכב בסניפי הדואר

    החל מיום ראשון הקרוב, 20 באוגוסט 2017 ניתן יהיה להנפיק רישיונות רכב גם בסניפי דואר ישראל ברחבי הארץ. זאת, במסגרת הרחבת שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה לדואר ישראל.

    קראו עוד...

    חדשות בעניין רישיונות נהיגה

    תיקונים אחדים הנוגעים לתוקפם של רישיונות נהיגה לזרים, המרת רישיונות נהיגה ובדיקות ראיה לבני 40 פורסמו ב-9.8.17

    קראו עוד...

    מחיר מרבי למערכת בטיחות 2,100 ש"ח

    משרד התחבורה קבע סכום מירבי של 2,100 שקלים, שיבואני המערכות יוכלו לגבות עבור התקנתן בכלי הרכב. יחד עם ההנחות שמעניקות חלק מחברות הביטוח, יזכה בעל הרכב להחזר מלא עבור התקנת המערכות.

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה ללא חידוש עד סף זקנה

    בתכנית משרד התחבורה להעניק רישיון נהיגה לרכב פרטי ואופנוע עד גיל 70 ללא חידוש. מגיל 70 יידרשו בדיקות תקופתיות כנהוג היום.

    קראו עוד...

    לוחיות רישוי בנות 8 ספרות

    החל ב-9.7.17 ישראל עוברת ללוחית רישוי בת 8 ספרות. כל רכב חדש שיעלה על הכביש יקבל לוחית רישוי בת 8 ספרות, במקום 7 ספרות כיום.

    קראו עוד...

    שינויים והוספות לנקודות בעבירות תעבורה

    השינויים פורסמו ב-5 ביוני 2017, וייכנסו לתוקף ב-5 בינואר 2018. היכנסו לרשימה המעודכנת:

    קראו עוד...

    גושפנקא לשימושים בשול הדרך

    תקנה 33(ג) מתירה למי שלומד נהיגה או משתלם בנהיגה, כשהוא מלווה במורה נהיגה, לסטות לשול הדרך ולחזור לכביש על פי הוראת מורה הנהיגה. עתה נוספו עוד שתי הרשאות לנהיגה (או מעבר) בשול הדרך.

    קראו עוד...

    חדשות בתקנות:

    ב-28.2.17 פורסמו תקנות חדשות: 1. הגדרת יחידת הינע חיצונית לכיסא גלגלים; 2. רכב זעיר; 3. חובת מערכת התרעה על השארת ילדים ברכב להסעת תלמידים.

    קראו עוד...

    החלפת לוחית זיהוי ללא תשלום

    עקב סערה זוטא שהתעוררה ברשתות החברתיות, אנו מבקשים להזכיר ולהדגיש: הוראת נוהל מס' 31 של אגף הרכב ושרותי תחזוקה מורה למכוני הרישוי להחליף לוחית זיהוי שאינה תקינה בחדשה ללא תשלום.

    קראו עוד...