תכנית לאומית רב-שנתית לבטיחות בדרכים

התכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים יוצאת לדרך. היעד: עד סוף העשור ירידה של 50% במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים.
 
תאריך פרסום 11.03.2021
      
ועדת ההיגוי הבין-משרדית, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, השלימה את גיבוש התוכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים שתוצג לממשלה. על התוכנית עמלו יחד שישה צוותי עבודה שייצגו את כלל משרדי הממשלה, צה"ל וגופי האכיפה, השלטון המקומי וארגוני החברה האזרחית, אשר סיימו את עבודתם בזמן שיא של כמאה ימים.
 
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב ציינה כי משרדה משקיע משאבים חסרי תקדים במאבק הנחוש לשמירה על הבטיחות בכבישי ישראל. "אנו פועלים בכל הדרכים ובכל הערוצים, ומשקיעים ללא הרף בתשתיות תחבורה בטוחות יותר, בחינוך והסברה, באכיפה, בתקינה ועוד. התכנית שתוגש לאישור הממשלה, מתכללת את כל מה שניתן לעשות, בכל התחומים, על מנת להציל חיים על הכבישים ולמנוע תאונות דרכים".
 
"חיי אדם הם הערך המקודש ביותר, וכולנו מחויבים לעשות הכל כדי לשמור עליהם. אני רואה את קידום הבטיחות בדרכים כאחד התפקידים החשובים ביותר של משרד התחבורה, ואפעל בכל כוחי למען מטרה נעלה זו", הוסיפה השרה רגב.
 
התוכנית מצטיינת בראייה רחבה, אינטגרטיבית ובין תחומית, מתייחסת לכל החידושים והמהפכות בתחום טכנולוגיות הרכב והבטיחות, והיא הראשונה מסוגה מזה כ-15 שנים. התוכנית תשמש קו מנחה אסטרטגי לכל משרדי הממשלה בתחום הבטיחות בדרכים, ומגדירה כיווני פעולה ותוכנית עבודה בתקציב כולל של מיליארדי שקלים.
 
הועדה החלה בהמשך לישיבת ממשלה מחודש נובמבר האחרון, ישיבת הממשלה דנה בנושא הבטיחות בדרכים. הממשלה קיבלה את עמדת השרה רגב, להורות על הקמת הועדה ולהורות לה להכין תוכנית לאומית להפחתה של 50% בתאונות הדרכים עד לשנת 2030. לועדה הוקצבו 120 ימים לגיבוש התוכנית.
 
הועדה פעלה בהתאם למטרות הבינלאומיות עליהן סוכם בהצהרת שטוקהולם לפני כשנה. התוכנית קובעת כאמור ,יעד של 50% הפחתה במספר ההרוגים והפצועים קשה עד שנת 2030, ומכאן נגזר שמה "50 עד 30".
 
במשרד התחבורה מציינים כי ניתן לעמוד ביעדי התוכנית, אם היא תאושר ותוטמע בהקדם ויוקצו לה המשאבים הדרושים. לשם כך נדרש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה והגופים הרלוונטיים, בראייה כלל-מערכתית אשר מטפלת בכל נושא דרך ארבע נקודות: הרכב, התשתית, ההתנהגות והמהירות. בימים אלה משרדי הממשלה דנים בליבון הדרישות התקציביות הסופיות למימוש התכנית.
 
יישומה המלא של התוכנית הלאומית צפוי למנוע עשרות אלפי תאונות ולהציל אלפי משפחות מחיים בצל אובדן או נכות קשה, ובכך יגשים את הערך העליון במדינת ישראל – ערך החיים.
 
התוכנית מתמקדת בעיקר בהגנה על משתמשי הדרך הפגיעים: הולכי רגל, רוכבי אופנוע ורוכבי כלי רכב זעירים כגון אופניים וקורקינטים. מרבית התאונות החמורות אינן מתרחשות בין שתי מכוניות, אלא בין כלי רכב פרטי או כבד ובין משתמש רכב פגיע – בשנת 2019 גרמו תאונות אלה ל-59% מסך ההיפגעות החמורה. ילדים והולכי רגל בני 65 ומעלה בישראל נפגעים הרבה מעל לממוצע במדינות OECD, ואופנועים מעורבים בתאונות חמורות פי 15 מכלי רכב פרטיים.
 
בהתאם ליעד זה, מתמקדת תוכנית 5030 במספר צירי פעולה מרכזיים, ובראשם מיתון תנועה נרחב במרחב העירוני. הפחתת המהירות המותרת בעיר ל-30 קמ"ש תפחית משמעותית הן את מספר התאונות והן את חומרת הפגיעה במשתמשים הפגיעים.
 
כדי לשמור על ביטחונם של רוכבי האופניים וכלי הרכב הזעירים, ייסללו רשתות שבילי אופניים בכל צירי התנועה העיקריים בערים ובמטרופולינים. השימוש בכלי רכב זעירים הולך ומתפשט, והם מציעים פתרון יעיל להפחתת העומס בכבישים, אך כדי להבטיח את שלום הרוכבים יש ליצור הפרדה תשתיתית מלאה ביניהם לבין כלי הרכב הממונעים.
 
התוכנית שמה דגש מיוחד על השקעה בתשתיות בטוחות ובאכיפה ביישובי המגזר הערבי, אשר בהם שיעור הנפגעים גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. בשנים 2013-2019 למשל, עמד שיעור הנהגים מהמגזר הערבי המעורבים בתאונות דרכים חמורות על 17.6 לכל 10,000 בעלי רישיון נהיגה (גברים בלבד), בהשוואה ל-9.3 אצל נהגים יהודיים – כמעט כפול!
 
התוכנית קוראת להרחבה משמעותית של השימוש באמצעי אכיפה אוטומטיים, במטרה ליצור הרתעה אפקטיבית נגד עברייני תנועה והתנהגות פרועה בכביש, והגברת הציות לחוקי התנועה. טכנולוגיות מתקדמות, המותקנות הן ברכב והן בתשתית, ישמשו לא רק לאכיפה אלא גם להגברת הבטיחות. התוכנית קוראת להרחבת השימוש בהן, בייחוד עם התקרבות עידן הרכב האוטונומי.
 
מרכיבים נוספים של התוכנית כוללים איתור וטיפול נקודתי במוקדי סיכון, חינוך לבטיחות מגיל צעיר, הנחלת ערכי בטיחות לכל הגילאים ויצירת תרבות של התנהגות בטוחה בכביש. תוכנית 5030 מחייבת גם איגום של משאבי המידע אשר מבוזרים כיום במגוון גופים, כדי לספק למקבלי ההחלטות בסיס מוצק ומושכל ולהבטיח הקצאת משאבים הולמת.
 
נושאים חשובים נוספים אשר זוכים להתייחסות פרטנית בתוכנית 5030 הם רכב דו-גלגלי, אשר סיכוייו להיפגע בתאונה גדולים פי 17 משל משתמשי רכב פרטי; אוטובוסים, אשר מעורבותם בתאונות בישראל גבוהה משמעותית מהמקובל במדינות OECD; רכב כבד, אשר תורם לשיעור גבוה של הרוגים ופצועים קשה; חגורות בטיחות, אשר לא כולם מקפידים על השימוש בהן, הן במושב הקדמי ובייחוד במושב האחורי, שבו רק כ-70% מהנוסעים מקפידים על חגירה; הסחת דעת, בעיקר עקב שימוש בטלפון חכם בעת הנהיגה; אלכוהול וסמים, בעיה מוכרת ונפוצה, אשר בחלקה (נהיגה תחת השפעת סם) עדיין אינה מוסדרת כראוי בחוק ואינה נאכפת בהיעדר אמצעי בדיקה אמינים.
 
בהתאם למתווה שהציגה שרת התחבורה, תוכנית 5030 תנוהל בגישת המערכת הבטוחה, Safe System, מודל לניהול בטיחות בדרכים המתמקד בתיאום ושיפור מרכיבי מערכת התנועה באופן שיפחית את הסיכוי לתאונה, ובמקרה של תאונה – להפחית את עוצמת הפגיעה. המודל מתייחס לארבעה מרכיבי בטיחות, ממשתמשי הדרך, כלי הרכב, התשתיות והמהירות. בניית מערכות תנועה בגישה המשלבת את כל ארבעת המרכיבים, תתרום להפחתת הפגיעות וחומרתן גם במקרה שאחד או יותר מהמרכיבים אינו מתפקד בצורה אופטימלית.

חדשות

  • רישיון נהיגה עד גיל 70

    החל מה-02.09.2021, נשלחים בדואר לנהגים, חידוש רישיונות נהיגה ראשונים עד גיל 70 במקום לתקופה של 10 שנים. הרפורמה תקפה רק לבעלי רישיונות נהיגה לרכב פרטי, אופנועים ומסחרי עד 12 טון.

    קראו עוד...

    הבהרה בנושא השתלמות ברתום מטענים

    אי ביצוע ההשתלמות לא ייחשב כעבירה אלא ביחס למי שמוביל מטען בלבד.

    קראו עוד...

    דחייה בחובת התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב

    קראו עוד...

    טרקטורונים לילדים מסוכנים לציבור

    בשנים האחרונות, ברחובות הארץ, על כבישיה, מדרכותיה ובגניה הציבוריים, הופיעו כלי רכב שהמייבאים אותם והרוכשים אותם לילדיהם חושבים שהם צעצוע לילדים. לא כך הדבר.

    קראו עוד...

    תיקונים בתקנות התעבורה – פורסמו ב-13.6.21

    1. סוף למסגרת הבטיחות בטרקטורון; 2. הודעה למובילי סוסים.

    קראו עוד...

    מניעת שכחת ילדים ברכב

    בעקבות התקנה החדשה המחייבת מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב שפורסמה ברשומות כהוראת שעה ב-24.3.21 ותוקפה מ-1.8.21 עד 31.7.2, רבים שואלים מהו התקן הנדרש ממערכת ההתרעה?

    קראו עוד...

    תיקוני תקנות

    בעיקר בעניין הנת"צ שבשול הדרך. פורסמו ב-11.4.21, בתוקף מ-11.5.21.

    קראו עוד...

    מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב

    תקנה חדשה 83ד מורה: לא יסיע אדם ברכב מסוגים המפורטים בתקנה ילד עד גיל 4, אלא אם כן מותקנת ברכב מערכת עזר לנהג להתרעה על השארתו של ילד ברכב.

    קראו עוד...

    תכנית לאומית רב-שנתית לבטיחות בדרכים

    התכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים יוצאת לדרך. היעד עד סוף העשור: ירידה של 50% במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים.

    קראו עוד...

    יותר בטיחות בהובלת מטענים

    ב-10.3.21 פורסמו תיקונים והוספות לתקנות התעבורה בנוגע להובלת מטענים ובהם, בין היתר, חובת השתלמות מקצועית.

    קראו עוד...

    מסירת מידע וציוד בנוגע לטיפול ברכב

    הנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה פרסמה ב-26.1.21 מסמך בנוגע לחובת מסירת מידע וציוד בנוגע לטיפול ברכב.

    קראו עוד...

    שעות נהיגה וטכוגרף דיגיטלי

    בהמשך לתקנה 168 המגבילה את שעות הנהיגה של נהגים מקצועיים, כהכנה לעידן הטכוגרף הדיגיטלי פורסמו ברשומות, ב-28.1.21 תקנות בנושא על ידי שרת התחבורה באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה עד גיל 70

    החל מ-01.10.2021, יונפק לנהגים רישיון נהיגה עד גיל 70, במקום כל 10 שנים כיום.

    קראו עוד...

    ועדת הכלכלה אישרה את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי

    צעד חשוב להגברת בטיחותם של משאיות ואוטובוסים. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות חדשות המסדירות את מערך הפיקוח והאכיפה על כלי רכב כבדים, ובהם השימוש בטכוגרף דיגיטלי.

    קראו עוד...

    "טסט" כל שנתיים לכלי רכב בני שלוש עד עשר שנים

    בקרוב תקנה חדשה: כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש לפני שלוש עד 10 שנים, יחויבו בביצוע המבחן השנתי ("טסט") אחת לשנתיים.

    קראו עוד...

    זהירות, רוכב אופניים בשטח המת

    משרד התחבורה יחל השבוע בניסוי ("פיילוט") לבחינת מערכת בטיחות חדשנית המתריעה בפני נהג האוטובוס על מצבים מסוכנים המתרחשים ב"שטח המת" בצדי האוטובוס.

    קראו עוד...

    5 טון לרכב נכה

    מעתה בעל רישיון נהיגה דרגה B מורשה לנהוג ברכב נכה שמשקלו הכולל אינו עולה על 5 טון (במקום 4 טון).

    קראו עוד...

    תכנית חדשה: השתלמות מקצועית למובילים

    ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תכנית להגברת בטיחותם בדרכים של כלי רכב המובילים מטענים כבדים.

    קראו עוד...

    מחירון רכב משומש שיתופי וחינמי

    החל מיום ראשון, ה-1 לנובמבר, בעת העברת הבעלות על רכב, יתבקשו המוכר והקונה לדווח על מחיר הרכב.

    קראו עוד...

    הדלקת אורות ביום

    תזכורת: החל מיום ראשון, 1 בנובמבר 2020 עד 31 במרץ 2021, חלה חובה להדליק אורות גם ביום. הכנסו לפרטי הרכב החייבים לפי סוגי הדרכים.

    קראו עוד...

    קורונה - הארכת תוקפם של רישיונות רכב ונהיגה

    צו תעבורה והוראת שעה שפורסמו ברשומות ב-25.9.20, מאריכים את תקפם של רישיונות הנהיגה ב-90 יום והרכב ב-60 יום. יש עוד פרטים.

    קראו עוד...

    הארכה לבדיקת חורף

    הוראת שעה קובעת שבדיקת החורף החלה על כלי רכב מסוימים אפשרית השנה עד סוף נובמבר 2020 (במקום סוף אוקטובר).

    קראו עוד...

    שלוש מערכות בטיחות חדשות שיזכו בהטבות מס

    הטבות מס אושרו למערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה במצב של עייפות והסחת דעת ולמניעת שכחת ילדים ברכב, החל מינואר 2021.

    קראו עוד...

    מערכות בטיחות והחלפת שמשה קדמית ברכב

    אגף הרכב ושרותי תחזוקה פרסם בתחילת ספטמבר 2020 את ההודעה שלהלן והפיץ אותה לידיעת איגוד שמאי הרכב, איגוד המוסכים, איגוד יבואני הרכב, איגוד קציני בטיחות, איגוד מכוני רישוי, מוסכים לזגגות רכב ולידיעת כלל הציבור.

    קראו עוד...

    בזכות הקורונה: לא יוגבל רישיון הנהיגה של חייב בתשלום מזונות

    זאת על פי הוראת שעה שתוקפה עד 27.2.2021. שר המשפטים יוכל להאריך את תוקף ההוראה.

    קראו עוד...

    נהיגה נכונה - דחיית ביצוע קורסים

    נהגים הנדרשים לבצע קורס נהיגה נכונה בעקבות צבירת נקודות או קורסי רענון יקבלו הארכה לביצוע הקורסים עד ל-1 במרס 2021.

    קראו עוד...

    חידוש רישיון נהיגה ורישיון רכב באמצעות זיהוי קולי חכם

    השירות מאפשר לבצע חידוש רישיונות נהיגה ורכב באמצעות זיהוי קולי, ללא כל תלות במענה אנושי ובשעות פעילות המוקד.

    קראו עוד...

    גלגל חילוף (רזרבי) ברכב כבד

    האם ניתן לקבל פטור מגלגל רזרבי במשאיות? התשובה היא כן, אולם יש לפעול לפי נוהל משרד התחבורה המצורף.

    קראו עוד...

    שינויים בדיני התעבורה ובתמרורים.

    פורסמו ב-22.7.20, בתוקף מ-21.8.20. שינויים רבים נוגעים לאופניים ויש עוד.

    קראו עוד...

    גלגינוע (קורקינט) המוות

    הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה ב-27.5.20 את נתוניה לגבי תאונות דרכים בשנת 2019. מהנתונים עלה כי ב-2019 אירעו 12,670 תאונות דרכים עם נפגעים - עלייה של 0.9% ביחס ל-2018.

    קראו עוד...

    בוטלה חובת מאפרות ברכב

    בוטלה תקנה 362 הקובעת כי: "ברכב מנועי - למעט אוטובוס, מונית, אופנוע ותלת אופנוע - יותקנו מאפרות במספר ובמקומות המאפשרים את השימוש בהן לכל אדם הנמצא בתוך הרכב מבלי שיצטרך לעזוב את מושבו".

    קראו עוד...

    סוף ל"טופס הירוק"

    מעתה תלמיד נהיגה יגיש את הבקשה ללימוד נהיגה (הטופס הירוק) באופן מקוון באתר משרד התחבורה וימלא הצהרת בריאות רפואית. במידה והצהרת הבריאות תקינה, התלמיד יצטלם באחת מתחנות הצילום ויבצע בדיקת ראייה, שתעודכן "און-ליין" בטופס המקוון.

    קראו עוד...

    הצהרת בריאות כל 5 שנים

    מעתה על קצין הבטיחות בתעבורה בתאגיד לדרוש הצהרת בריאות מהנהגים אחת ל-5 שנים במקום אחת לשנתיים.

    קראו עוד...

    שינוי בשיטת הניקוד – הקלה וסימן שאלה

    רישיון הנהיגה של הצובר 36 נקודות תקפות בשיטת הניקוד ייפסל, כבעבר, לשלשה חודשים, אך לא יידרש למבחן עיוני. הייתכן?

    קראו עוד...