ניתוח אירועים

לפרטים: 

איציק משקל, מנהל תחום הדרכת נהגים ומפעילים בציי רכב.

ב.ב.ד: 03-5509589, ישיר: 054-5910240.


תפיסת סיכונים

זיהוי מוקדם של סכנות בנהיגה


אין זה סוד כי בגלל תנועת כלי הרכב המהירה ממהירות ההליכה של אדם, ובגלל המסות העצומות (משקלם וקשיחותם של כלי הרכב), מתפתחים בדרך סיכונים - חלקם מסתיים בתאונות.

אצל הנהגים מתפתחות מיומנויות לזיהוי הסיכונים, הערכתם וקבלת החלטות לתגובה.

תפיסת הסיכון = זיהוי - הערכה - החלטה

 
תפיסת סיכון טובה מביאה לביצוע מושלם של ההחלטה המונעת תאונה.

הזיהוי מתאפשר ע"י ריכוז, דריכות והפעלת החושים – בעיקר הראיה; ההערכה מבוססת על ידע וניסיון; ההחלטה מתקבל בתוך חלקיקי שנייה בתנאי שהנהג ערני ודעתו אינה מוסחת ע"י גורמים זרים.

אבל, מכיוון שהנהיגה אינה פעולה רגעית אלא מתמשכת דקות ארוכות עד שעות, והיא חוזרת על עצמה יום-יום, קורה שהדריכות מתעממת והדעת מוסחת, עד שזיהוי הסיכון מתאחר, ההערכה משתבשת וההחלטה עלולה לבוא אחרי תאונה.

תירגול קבוצתי "יבש" לפי תמונות וסרטונים קצרים, בהנחיית מדריך מיומן, מפתח את תפיסת הסיכונים ומרענן אותה. 

 


 

מי האשם?

שני כלי רכב התנגשו בצומת, בכיוונו של אחד מהם מוצב תמרור עצור. מי אשם בתאונה?

אפשר שאין להטיל ספק באשמתו של מי שבא מכיוון ה"עצור", שהרי גם אם עצר עדיין נותרה לו חובת מתן זכות קדימה.

מה אם נהג הרכב השני שלכאורה היה עליו לקבל זכות קדימה? האם יכול היה למנוע את התאונה?

קרוב למחצית מתאונות הדרכים שבני אדם נפגעו בהם נגרמו בצמתים. דיון, הסקת מסקנות והפקת לקחים מאירועים שהתרחשו, יכולים למנוע תאונות בצומת בעתיד.

 

מטרת ההדרכה: המשתתפים ירעננו את חובתם בצומת כאשר עליהם לתת זכות קדימה מחד, ומאידך יהיו מודעים לחובתם החוקית ולשמירה על חייהם וחיי זולתם כאשר נהג אחר לא מכבד את זכותם. 

 

מי האשם?


 

מלכודת

נהג ברכב אחד חיפש כתובת. לפתע חשב כי מצא וכדי להספיק לפנות - בלם. נהג ברכב שני, שנסע מאחוריו פגע בו. מי מהם אשם? מי מהם יכול היה למנוע את התאונה?

האם רק הנהג שמאחור אשם, או שמא גם הנהג שלפנים יכול היה למנוע את התאונה?

דיון, הסקת מסקנות והפקת לקחים מאירועים שהתרחשו, יכולים למנוע תאונות חזית-אחור בעתיד.

 

מטרות ההדרכה:

המשתתפים יידעו:

  • את חובתם לשמור רווח בן שתי שניות לפחות מהרכב שלפניהם.
  • מהן הדרכים שבהן יכול נהג להימנע מפיעה על-ידי הרכב שמאחוריו.
  • מתי וכמה על הנהג להשתמש במראות הרכב כדי לזהות סיכונים מאחור.

 

מה מרוויחים?

שני נהגים יצאו מנקודה א' ופניהם לנקודה ב' בעיר סמוכה או במרחק רב. האחד נהג בנהיגה מונעת ועל פי החוק, השני נהג כאילו הוא מאחר לפגישת עסקים חשובה.

מי הגיע ראשון? כנראה הממהר. כמה זמן הרוויח ומה הפסיד, אלה הם נושאים לדיון בניתוח אירוע זה.

 

מטרות ההדרכה: המשתתפים יידעו כי רווח הזמן בנסיעה מהירה מאד, לא מתחשבת, לא חוקית ומסוכנת, שולי בהשוואה להפסדים שנגרמו ויתוארו בדיון.


 

אירוע "ביתי"

נגרמה תאונה לרכב הארגון או החברה.

קצין הבטיחות או הממונה על הרכב מעביר למשרדי ב.ב.ד את פרטי האירוע. 

תחום פיתוח ההדרכה של ב.ב.ד מכין את האירוע לדיון נהגים, על-ידי בניית מצגת מתאימה ופיתוח הנושאים והשאלות לדיון.

 

מטרות ההדרכה: ניצול אירוע "ביתי", המוכר לחברים לעבודה, לשם הסקת מסקנות והפקת לקחים כדי למנוע תאונות כאלה בעתיד.

 

 

 

 

 

 

 



חדשות

  • "פחד אלוהים"

    לקט נתונים מתוך הסקר החברתי 2021 בנושא בטיחות בדרכים שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ופורסם ב-28 ביוני 2022.

    קראו עוד...

    חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו-2016

    החוק נוגע באכיפת תקנות התעבורה על ידי הרשויות המקומיות על אופניים עם מנוע עזר (חשמליים), גלגינוע (קורקינט חשמלי) ואינו פוסח על הולכי הרגל. תיקונים נרחבים לחוק פורסמן ב-22.6.22. אנו מביאים את החוק במלואו, כולל התוספות באדום והמחיקות.

    קראו עוד...

    קל יותר למכור רכב לסוחר

    מ-1 ביוני 2022 ניתן להעביר בעלות על רכב שנמכר לסוחר, גם באזור העסקי.

    קראו עוד...

    תקנת איסור חניה או עצירה בחניית נכה - הרחבה

    פיסקת איסור החניה והעצירה במקום חניה לנכה הורחבה והובהרה.

    קראו עוד...

    מתקדמים אל הרכב האוטונומי

    ב-15.3.22 נוספו לפקודת התעבורה הגדרות, סעיפי חוק ותוספות, במטרה לקבוע הסדרים שיאפשרו הפעלה של רכב עצמאי בלא נהג.

    קראו עוד...

    פעולות ברכב המותרות שלא במוסך

    חדש: עובד של מוסך שניתן לו רישיון להפעלת מוסך, רשאי לבצע במסגרת עבודתו במוסך את הפעולות ברכב המפורטות להלן שלא במוסך, ובלבד שהן מסוג הפעולות שהמוסך רשאי לבצע על פי סוגי רישיונו.

    קראו עוד...

    לזכרו של ד"ר דן לינק

    אני חולם בהקיץ שאני פוגש את דן ואומר לו: "היי דן, הייתי בהלוויה שלך". הוא מחייך. ב-25.1.22 צעדנו אחרי ארונו של דן לינק בדרכו האחרונה בבית העלמין במעלה החמישה.

    קראו עוד...

    בשורה לחייבים

    בוטל החוק המאפשר להגביל חייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה.

    קראו עוד...

    רפורמה בשירותי הרכב

    אושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת התקנות שמאפשרות לעובדי מוסכים מורשים לבצע שורה של פעולות גם מחוץ למוסך.

    קראו עוד...

    רכב להוראת נהיגה פטור מנקודות עיגון

    לתקנה 364ט המטילה חובת התקנת נקודות עיגון ברכב מסחרי נוספה פיסקה הפוטרת מכך רכב שצוין ברישיון הרכב שלו כרכב להוראת נהיגה.

    קראו עוד...

    רכב זעיר עם כידון

    מהגדרת "רכב זעיר" בתקנה 1 נמחקה פסקה (2) שהתנתה היגוי באמצעות הגה.

    קראו עוד...

    שיטת הניקוד- מועד ביצוע קורס "נהיגה נכונה"

    לפי תיקון בתקנה 551(א) נהג שהוזמן לקורס "נהיגה נכונה" בגין צבירת נקודות יהיה חייב לעבור את הקורס בתוך שישה חודשים מיום קבלת ההודעה על כך.

    קראו עוד...

    דיווח התקנת נקודות לרתום מטענים

    ב-25.10.21 פורסמה הוראת נוהל מאת אגף הרכב במשרד התחבורה לפיה בשנת 2022 יבדקו מכוני הרישוי וידווחו למשרד התחבורה על התקנתן של נקודות עיגון לריתום מטענים ברכבים מסוג O3 ,N3 ,N2 ו-O4 כנדרש בתקנות 364ט לתקנות התעבורה.

    קראו עוד...

    בדיקת חורף

    הוראת שעה בנוגע לתקנה 273ד

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה עד גיל 70

    החל מה-02.09.2021, נשלחים בדואר לנהגים, חידוש רישיונות נהיגה ראשונים עד גיל 70 במקום לתקופה של 10 שנים. הרפורמה תקפה רק לבעלי רישיונות נהיגה לרכב פרטי, אופנועים ומסחרי עד 12 טון.

    קראו עוד...

    הבהרה בנושא השתלמות ברתום מטענים

    אי ביצוע ההשתלמות לא ייחשב כעבירה אלא ביחס למי שמוביל מטען בלבד.

    קראו עוד...

    דחייה בחובת התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב

    קראו עוד...

    טרקטורונים לילדים מסוכנים לציבור

    בשנים האחרונות, ברחובות הארץ, על כבישיה, מדרכותיה ובגניה הציבוריים, הופיעו כלי רכב שהמייבאים אותם והרוכשים אותם לילדיהם חושבים שהם צעצוע לילדים. לא כך הדבר.

    קראו עוד...

    תיקונים בתקנות התעבורה – פורסמו ב-13.6.21

    1. סוף למסגרת הבטיחות בטרקטורון; 2. הודעה למובילי סוסים.

    קראו עוד...

    מניעת שכחת ילדים ברכב

    בעקבות התקנה החדשה המחייבת מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב שפורסמה ברשומות כהוראת שעה ב-24.3.21 ותוקפה מ-1.8.21 עד 31.7.2, רבים שואלים מהו התקן הנדרש ממערכת ההתרעה?

    קראו עוד...

    תיקוני תקנות

    בעיקר בעניין הנת"צ שבשול הדרך. פורסמו ב-11.4.21, בתוקף מ-11.5.21.

    קראו עוד...

    מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב

    תקנה חדשה 83ד מורה: לא יסיע אדם ברכב מסוגים המפורטים בתקנה ילד עד גיל 4, אלא אם כן מותקנת ברכב מערכת עזר לנהג להתרעה על השארתו של ילד ברכב.

    קראו עוד...

    יותר בטיחות בהובלת מטענים

    ב-10.3.21 פורסמו תיקונים והוספות לתקנות התעבורה בנוגע להובלת מטענים ובהם, בין היתר, חובת השתלמות מקצועית.

    קראו עוד...

    שעות נהיגה וטכוגרף דיגיטלי

    בהמשך לתקנה 168 המגבילה את שעות הנהיגה של נהגים מקצועיים, כהכנה לעידן הטכוגרף הדיגיטלי פורסמו ברשומות, ב-28.1.21 תקנות בנושא על ידי שרת התחבורה באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה עד גיל 70

    החל מ-01.10.2021, יונפק לנהגים רישיון נהיגה עד גיל 70, במקום כל 10 שנים כיום.

    קראו עוד...

    "טסט" כל שנתיים לכלי רכב בני שלוש עד עשר שנים

    בקרוב תקנה חדשה: כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש לפני שלוש עד 10 שנים, יחויבו בביצוע המבחן השנתי ("טסט") אחת לשנתיים.

    קראו עוד...

    5 טון לרכב נכה

    מעתה בעל רישיון נהיגה דרגה B מורשה לנהוג ברכב נכה שמשקלו הכולל אינו עולה על 5 טון (במקום 4 טון).

    קראו עוד...

    שלוש מערכות בטיחות חדשות שיזכו בהטבות מס

    הטבות מס אושרו למערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה במצב של עייפות והסחת דעת ולמניעת שכחת ילדים ברכב, החל מינואר 2021.

    קראו עוד...