נהיגה מונעת

לפרטים:

איציק משקל, מנהל תחום הדרכת נהגים ומפעילים בציי רכב.

ב.ב.ד: 03-5509589, ישיר: 054-5910240.

 

 

משוב על הדרכת נהגים שנתקבל מחב' ההובלה "כהן שאול ובניו:

 


מצב הנהג

 

נהג מיומן שמצבו הגופני תקין, ער ודרוך, הוא נהג בטוח יותר. "זמן התגובה" הוא מגבלה פיזיולוגית קבועה אצל הנהג.

במפגש ההדרכה, מוצג זמן התגובה ונערכת מדידה אישית (מדגמית לפחות), נערכת הדמייה של שליטה בעזרת משקפיים מדמי שכרות, ונערך דיון בגורמים המוכרים בעידן הטלפון והגדז'טים המסיחים את דעתו של הנוהג, מאריכים את זמן התגובה, פוגעים בשיקול הדעת וגורמים לתגובות שגויות. כמו-כן עולה לדיון סוגיית כושר הראיה ושדה הראיה של הנוהג ברכב.

מד זמן-תגובה

מטרת ההדרכה: להציף את בעיית זמן התגובה והגורמים להתארכותו, ולהעלות את מודעות המשתתפים לסכנות הנגרמות בנהיגה בעייפות או תחת השפעת אלכוהול, או כאשר דעתו של הנהג מוסחת על-ידי הטלפון או גאדז'טים (אבזרים טכנולוגיים מתוחכמים) אחרים.


 

נהיגה בחורף

 

תנאי הנהיגה בחורף מכבידים בגלל גורמים אחדים:

1. הראות המוגבלת על-ידי גשם, ערפל ושעות החשיכה הרבות בהשוואה לקיץ;

2. הנראות הלקוייה מאותן סיבות;

3. הרטיבות על הכביש המייצרת סכנת החלקה (לעיתים בוץ ובמקומות גבוהים אפילו שלג).

במפגש ההדרכה מתנהל שיח על תופעות החורף שלעיל וכיצד יש להיערך לקראתן ולנהוג כאשר הן מתקיימות.

נהיגה בחורף

מטרות ההדרכה: להזכיר לנהגים הוותיקים את כללי הנהיגה המיוחדים לחורף בחשיכה, בגשם, בערפל ובשלג (באזורים שצפוי בהם שלג), בכל הקשור לתאורה, בלימה ומניעת החלקה. כמו כן  מודרכים הנהגים בתפקודי ABS ו-ESP ברכב. נהגי משאיות ואוטובוסים זוכים לרענון גם בנושא המאיטים.


 

נהיגה בקיץ

 

ימי הקיץ חמים ולחים. בתוך הרכב המזגנים מסייעים במידה רבה אבל מחוץ לרכב הכבישים מלאים במטיילים, במיוחד בימי חופשת הקיץ של מוסדות החינוך המוציאים לרחובות הולכי-רגל בהם ילדים . כך מתפתחות הסכנות בדרכים בקיץ.

 

מטרות ההדרכה: להזכיר לנהגים הוותיקים את סכנות הנהיגה בקיץ, בהן החום והלחות המשפיעים על תגובת הנהג ושיקול דעתו, את הצורך בשתיה קלה כדי למנוע התייבשות ועייפות, את הולכי-הרגל בהם ילדים לרוב ברחובות הערים ואת המטיילים הרבים בדרכים הבינעירוניות - וכיצד יש להתייחס לכל תופעה.


 

צמיגים ולחצי ניפוח

הצמיגים הם הקשר של הרכב עם הדרך; איכות הקשר עם הדרך קובעת את דיוק ההיגוי, יעילות הבלימה וקלות ההאצה. לפיכך, תקינות הצמיג, שלמותו ולחץ הניפוח הנכון בו הם תנאי בסיסי ליציבות הרכב ולשליטה בו. צמיג תקין כמעט שאינו נוטה להחלקה ומונע את סחרור הרכב (זריקת הזנב).

 

מטרת ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לחשיבות הצמיג, יידעו ממי איך וכמה יש לבדוק את לחצי הניפוח בצמיגים, ויידעו לזהות צמיג שאינו תקין.


 

מניעת תאונה בצומת

כמעט מחצית מתאונות הדרכים בין כלי-רכב נגרמות בצמתים. מי אשם בתאונה בצומת? אשמים השניים: הנהג שלא ציית לחובתו לתת זכות קדימה על-פי התמרורים ו/או תקנת התעבורה, והנהג השני שלכאורה היה זכאי לקבל זכות קדימה אך לא ציית לחובתו מכוח חובת הזהירות הכללית.

מי אשם?

מטרת ההדרכה: המשתתפים יידעו את חובתם לתת זכות קדימה בצומת על-פי תמרורים, רמזורים או תקנות, ויידעו כי חובתם לוותר על זכותם בשעה שאינה ניתנת להם היא חובה ערכית למניעת תאונה המעוגנת בתקנות התעבורה. 


 

מניעת תאונת חזית-אחור

תאונת חזית-אחור נגרמת לרוב בגלל נהג שלא שמר רווח מתאים מהרכב שלפניו ו/או בגלל נהג שלא היה ער למתרחש מאחור.

התאונה מלפנים ניתנת למניעה על-ידי שמירת רווח בין שתי שניות לפחות (על-פי תנאי הדרך, הסביבה והנהיגה).

התאונה מאחור ניתנת למניעה על-ידי ערנות הנהג למתרחש מאחור ועל-ידי תגובה בעוד מועד כלפי הרכב שנצמד מאחור.

מטרת ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לסכנות מהרכב שמלפנים ומהרכב שמאחור, ויידעו כיצד לאמוד את המרחק מהרכב שמלפנים, בשיטת שתי השניות לפחות. כמו-כן יידעו איך לזהות את הרכב הנצמד מאחור בעזרת מראות מכוונות היטב שנעשה בהן שימוש תכוף, וכיצד להגיב בשעה שרכב מתקרב מאחור.


 

עקוף על בטוח

 

עקיפה היא פעולה מורכבת. תקנות התעבורה מתייחסות אליה בקפדנות, והנהיגה המונעת מצביעה על 15 שלבים (15 פעולות) שמבצע הנהג העוקף. בפרק זה דנים, הקבוצה והמדריך, בכל שלבי העקיפה וביצועיהם הנכונים והבטוחים.

הדיון כולל ניתוח אישי של העקיפה על-ידי כל משתתף, והדרכת תקנות התעבורה העוסקות בעקיפה ובלהיות נעקף. 

מטרות ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לכל שלב ושלב מתהליך העקיפה, ויידעו כיצד לבצע אותו בטוח וחוקי. כמן-כן יכירו את חובת הנוהג ברכב הנעקף.


 

חדשות

  • "פחד אלוהים"

    לקט נתונים מתוך הסקר החברתי 2021 בנושא בטיחות בדרכים שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ופורסם ב-28 ביוני 2022.

    קראו עוד...

    חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו-2016

    החוק נוגע באכיפת תקנות התעבורה על ידי הרשויות המקומיות על אופניים עם מנוע עזר (חשמליים), גלגינוע (קורקינט חשמלי) ואינו פוסח על הולכי הרגל. תיקונים נרחבים לחוק פורסמן ב-22.6.22. אנו מביאים את החוק במלואו, כולל התוספות באדום והמחיקות.

    קראו עוד...

    קל יותר למכור רכב לסוחר

    מ-1 ביוני 2022 ניתן להעביר בעלות על רכב שנמכר לסוחר, גם באזור העסקי.

    קראו עוד...

    תקנת איסור חניה או עצירה בחניית נכה - הרחבה

    פיסקת איסור החניה והעצירה במקום חניה לנכה הורחבה והובהרה.

    קראו עוד...

    מתקדמים אל הרכב האוטונומי

    ב-15.3.22 נוספו לפקודת התעבורה הגדרות, סעיפי חוק ותוספות, במטרה לקבוע הסדרים שיאפשרו הפעלה של רכב עצמאי בלא נהג.

    קראו עוד...

    פעולות ברכב המותרות שלא במוסך

    חדש: עובד של מוסך שניתן לו רישיון להפעלת מוסך, רשאי לבצע במסגרת עבודתו במוסך את הפעולות ברכב המפורטות להלן שלא במוסך, ובלבד שהן מסוג הפעולות שהמוסך רשאי לבצע על פי סוגי רישיונו.

    קראו עוד...

    לזכרו של ד"ר דן לינק

    אני חולם בהקיץ שאני פוגש את דן ואומר לו: "היי דן, הייתי בהלוויה שלך". הוא מחייך. ב-25.1.22 צעדנו אחרי ארונו של דן לינק בדרכו האחרונה בבית העלמין במעלה החמישה.

    קראו עוד...

    בשורה לחייבים

    בוטל החוק המאפשר להגביל חייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה.

    קראו עוד...

    רפורמה בשירותי הרכב

    אושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת התקנות שמאפשרות לעובדי מוסכים מורשים לבצע שורה של פעולות גם מחוץ למוסך.

    קראו עוד...

    רכב להוראת נהיגה פטור מנקודות עיגון

    לתקנה 364ט המטילה חובת התקנת נקודות עיגון ברכב מסחרי נוספה פיסקה הפוטרת מכך רכב שצוין ברישיון הרכב שלו כרכב להוראת נהיגה.

    קראו עוד...

    רכב זעיר עם כידון

    מהגדרת "רכב זעיר" בתקנה 1 נמחקה פסקה (2) שהתנתה היגוי באמצעות הגה.

    קראו עוד...

    שיטת הניקוד- מועד ביצוע קורס "נהיגה נכונה"

    לפי תיקון בתקנה 551(א) נהג שהוזמן לקורס "נהיגה נכונה" בגין צבירת נקודות יהיה חייב לעבור את הקורס בתוך שישה חודשים מיום קבלת ההודעה על כך.

    קראו עוד...

    דיווח התקנת נקודות לרתום מטענים

    ב-25.10.21 פורסמה הוראת נוהל מאת אגף הרכב במשרד התחבורה לפיה בשנת 2022 יבדקו מכוני הרישוי וידווחו למשרד התחבורה על התקנתן של נקודות עיגון לריתום מטענים ברכבים מסוג O3 ,N3 ,N2 ו-O4 כנדרש בתקנות 364ט לתקנות התעבורה.

    קראו עוד...

    בדיקת חורף

    הוראת שעה בנוגע לתקנה 273ד

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה עד גיל 70

    החל מה-02.09.2021, נשלחים בדואר לנהגים, חידוש רישיונות נהיגה ראשונים עד גיל 70 במקום לתקופה של 10 שנים. הרפורמה תקפה רק לבעלי רישיונות נהיגה לרכב פרטי, אופנועים ומסחרי עד 12 טון.

    קראו עוד...

    הבהרה בנושא השתלמות ברתום מטענים

    אי ביצוע ההשתלמות לא ייחשב כעבירה אלא ביחס למי שמוביל מטען בלבד.

    קראו עוד...

    דחייה בחובת התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב

    קראו עוד...

    טרקטורונים לילדים מסוכנים לציבור

    בשנים האחרונות, ברחובות הארץ, על כבישיה, מדרכותיה ובגניה הציבוריים, הופיעו כלי רכב שהמייבאים אותם והרוכשים אותם לילדיהם חושבים שהם צעצוע לילדים. לא כך הדבר.

    קראו עוד...

    תיקונים בתקנות התעבורה – פורסמו ב-13.6.21

    1. סוף למסגרת הבטיחות בטרקטורון; 2. הודעה למובילי סוסים.

    קראו עוד...

    מניעת שכחת ילדים ברכב

    בעקבות התקנה החדשה המחייבת מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב שפורסמה ברשומות כהוראת שעה ב-24.3.21 ותוקפה מ-1.8.21 עד 31.7.2, רבים שואלים מהו התקן הנדרש ממערכת ההתרעה?

    קראו עוד...

    תיקוני תקנות

    בעיקר בעניין הנת"צ שבשול הדרך. פורסמו ב-11.4.21, בתוקף מ-11.5.21.

    קראו עוד...

    מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב

    תקנה חדשה 83ד מורה: לא יסיע אדם ברכב מסוגים המפורטים בתקנה ילד עד גיל 4, אלא אם כן מותקנת ברכב מערכת עזר לנהג להתרעה על השארתו של ילד ברכב.

    קראו עוד...

    יותר בטיחות בהובלת מטענים

    ב-10.3.21 פורסמו תיקונים והוספות לתקנות התעבורה בנוגע להובלת מטענים ובהם, בין היתר, חובת השתלמות מקצועית.

    קראו עוד...

    שעות נהיגה וטכוגרף דיגיטלי

    בהמשך לתקנה 168 המגבילה את שעות הנהיגה של נהגים מקצועיים, כהכנה לעידן הטכוגרף הדיגיטלי פורסמו ברשומות, ב-28.1.21 תקנות בנושא על ידי שרת התחבורה באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה עד גיל 70

    החל מ-01.10.2021, יונפק לנהגים רישיון נהיגה עד גיל 70, במקום כל 10 שנים כיום.

    קראו עוד...

    "טסט" כל שנתיים לכלי רכב בני שלוש עד עשר שנים

    בקרוב תקנה חדשה: כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש לפני שלוש עד 10 שנים, יחויבו בביצוע המבחן השנתי ("טסט") אחת לשנתיים.

    קראו עוד...

    5 טון לרכב נכה

    מעתה בעל רישיון נהיגה דרגה B מורשה לנהוג ברכב נכה שמשקלו הכולל אינו עולה על 5 טון (במקום 4 טון).

    קראו עוד...

    שלוש מערכות בטיחות חדשות שיזכו בהטבות מס

    הטבות מס אושרו למערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה במצב של עייפות והסחת דעת ולמניעת שכחת ילדים ברכב, החל מינואר 2021.

    קראו עוד...