נהיגה מונעת

לפרטים:

איציק משקל, מנהל תחום הדרכת נהגים ומפעילים בציי רכב.

ב.ב.ד: 03-5509589, ישיר: 054-5910240.

 

 

משוב על הדרכת נהגים שנתקבל מחב' ההובלה "כהן שאול ובניו:

 


מצב הנהג

 

נהג מיומן שמצבו הגופני תקין, ער ודרוך, הוא נהג בטוח יותר. "זמן התגובה" הוא מגבלה פיזיולוגית קבועה אצל הנהג.

במפגש ההדרכה, מוצג זמן התגובה ונערכת מדידה אישית (מדגמית לפחות), נערכת הדמייה של שליטה בעזרת משקפיים מדמי שכרות, ונערך דיון בגורמים המוכרים בעידן הטלפון והגדז'טים המסיחים את דעתו של הנוהג, מאריכים את זמן התגובה, פוגעים בשיקול הדעת וגורמים לתגובות שגויות. כמו-כן עולה לדיון סוגיית כושר הראיה ושדה הראיה של הנוהג ברכב.

מד זמן-תגובה

מטרת ההדרכה: להציף את בעיית זמן התגובה והגורמים להתארכותו, ולהעלות את מודעות המשתתפים לסכנות הנגרמות בנהיגה בעייפות או תחת השפעת אלכוהול, או כאשר דעתו של הנהג מוסחת על-ידי הטלפון או גאדז'טים (אבזרים טכנולוגיים מתוחכמים) אחרים.


 

נהיגה בחורף

 

תנאי הנהיגה בחורף מכבידים בגלל גורמים אחדים:

1. הראות המוגבלת על-ידי גשם, ערפל ושעות החשיכה הרבות בהשוואה לקיץ;

2. הנראות הלקוייה מאותן סיבות;

3. הרטיבות על הכביש המייצרת סכנת החלקה (לעיתים בוץ ובמקומות גבוהים אפילו שלג).

במפגש ההדרכה מתנהל שיח על תופעות החורף שלעיל וכיצד יש להיערך לקראתן ולנהוג כאשר הן מתקיימות.

נהיגה בחורף

מטרות ההדרכה: להזכיר לנהגים הוותיקים את כללי הנהיגה המיוחדים לחורף בחשיכה, בגשם, בערפל ובשלג (באזורים שצפוי בהם שלג), בכל הקשור לתאורה, בלימה ומניעת החלקה. כמו כן  מודרכים הנהגים בתפקודי ABS ו-ESP ברכב. נהגי משאיות ואוטובוסים זוכים לרענון גם בנושא המאיטים.


 

נהיגה בקיץ

 

ימי הקיץ חמים ולחים. בתוך הרכב המזגנים מסייעים במידה רבה אבל מחוץ לרכב הכבישים מלאים במטיילים, במיוחד בימי חופשת הקיץ של מוסדות החינוך המוציאים לרחובות הולכי-רגל בהם ילדים . כך מתפתחות הסכנות בדרכים בקיץ.

 

מטרות ההדרכה: להזכיר לנהגים הוותיקים את סכנות הנהיגה בקיץ, בהן החום והלחות המשפיעים על תגובת הנהג ושיקול דעתו, את הצורך בשתיה קלה כדי למנוע התייבשות ועייפות, את הולכי-הרגל בהם ילדים לרוב ברחובות הערים ואת המטיילים הרבים בדרכים הבינעירוניות - וכיצד יש להתייחס לכל תופעה.


 

צמיגים ולחצי ניפוח

הצמיגים הם הקשר של הרכב עם הדרך; איכות הקשר עם הדרך קובעת את דיוק ההיגוי, יעילות הבלימה וקלות ההאצה. לפיכך, תקינות הצמיג, שלמותו ולחץ הניפוח הנכון בו הם תנאי בסיסי ליציבות הרכב ולשליטה בו. צמיג תקין כמעט שאינו נוטה להחלקה ומונע את סחרור הרכב (זריקת הזנב).

 

מטרת ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לחשיבות הצמיג, יידעו ממי איך וכמה יש לבדוק את לחצי הניפוח בצמיגים, ויידעו לזהות צמיג שאינו תקין.


 

מניעת תאונה בצומת

כמעט מחצית מתאונות הדרכים בין כלי-רכב נגרמות בצמתים. מי אשם בתאונה בצומת? אשמים השניים: הנהג שלא ציית לחובתו לתת זכות קדימה על-פי התמרורים ו/או תקנת התעבורה, והנהג השני שלכאורה היה זכאי לקבל זכות קדימה אך לא ציית לחובתו מכוח חובת הזהירות הכללית.

מי אשם?

מטרת ההדרכה: המשתתפים יידעו את חובתם לתת זכות קדימה בצומת על-פי תמרורים, רמזורים או תקנות, ויידעו כי חובתם לוותר על זכותם בשעה שאינה ניתנת להם היא חובה ערכית למניעת תאונה המעוגנת בתקנות התעבורה. 


 

מניעת תאונת חזית-אחור

תאונת חזית-אחור נגרמת לרוב בגלל נהג שלא שמר רווח מתאים מהרכב שלפניו ו/או בגלל נהג שלא היה ער למתרחש מאחור.

התאונה מלפנים ניתנת למניעה על-ידי שמירת רווח בין שתי שניות לפחות (על-פי תנאי הדרך, הסביבה והנהיגה).

התאונה מאחור ניתנת למניעה על-ידי ערנות הנהג למתרחש מאחור ועל-ידי תגובה בעוד מועד כלפי הרכב שנצמד מאחור.

מטרת ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לסכנות מהרכב שמלפנים ומהרכב שמאחור, ויידעו כיצד לאמוד את המרחק מהרכב שמלפנים, בשיטת שתי השניות לפחות. כמו-כן יידעו איך לזהות את הרכב הנצמד מאחור בעזרת מראות מכוונות היטב שנעשה בהן שימוש תכוף, וכיצד להגיב בשעה שרכב מתקרב מאחור.


 

עקוף על בטוח

 

עקיפה היא פעולה מורכבת. תקנות התעבורה מתייחסות אליה בקפדנות, והנהיגה המונעת מצביעה על 15 שלבים (15 פעולות) שמבצע הנהג העוקף. בפרק זה דנים, הקבוצה והמדריך, בכל שלבי העקיפה וביצועיהם הנכונים והבטוחים.

הדיון כולל ניתוח אישי של העקיפה על-ידי כל משתתף, והדרכת תקנות התעבורה העוסקות בעקיפה ובלהיות נעקף. 

מטרות ההדרכה: המשתתפים יהיו מודעים לכל שלב ושלב מתהליך העקיפה, ויידעו כיצד לבצע אותו בטוח וחוקי. כמן-כן יכירו את חובת הנוהג ברכב הנעקף.


 

חדשות

  • רישיון נהיגה עד גיל 70

    החל מה-02.09.2021, נשלחים בדואר לנהגים, חידוש רישיונות נהיגה ראשונים עד גיל 70 במקום לתקופה של 10 שנים. הרפורמה תקפה רק לבעלי רישיונות נהיגה לרכב פרטי, אופנועים ומסחרי עד 12 טון.

    קראו עוד...

    הבהרה בנושא השתלמות ברתום מטענים

    אי ביצוע ההשתלמות לא ייחשב כעבירה אלא ביחס למי שמוביל מטען בלבד.

    קראו עוד...

    דחייה בחובת התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב

    קראו עוד...

    טרקטורונים לילדים מסוכנים לציבור

    בשנים האחרונות, ברחובות הארץ, על כבישיה, מדרכותיה ובגניה הציבוריים, הופיעו כלי רכב שהמייבאים אותם והרוכשים אותם לילדיהם חושבים שהם צעצוע לילדים. לא כך הדבר.

    קראו עוד...

    תיקונים בתקנות התעבורה – פורסמו ב-13.6.21

    1. סוף למסגרת הבטיחות בטרקטורון; 2. הודעה למובילי סוסים.

    קראו עוד...

    מניעת שכחת ילדים ברכב

    בעקבות התקנה החדשה המחייבת מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב שפורסמה ברשומות כהוראת שעה ב-24.3.21 ותוקפה מ-1.8.21 עד 31.7.2, רבים שואלים מהו התקן הנדרש ממערכת ההתרעה?

    קראו עוד...

    תיקוני תקנות

    בעיקר בעניין הנת"צ שבשול הדרך. פורסמו ב-11.4.21, בתוקף מ-11.5.21.

    קראו עוד...

    מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב

    תקנה חדשה 83ד מורה: לא יסיע אדם ברכב מסוגים המפורטים בתקנה ילד עד גיל 4, אלא אם כן מותקנת ברכב מערכת עזר לנהג להתרעה על השארתו של ילד ברכב.

    קראו עוד...

    תכנית לאומית רב-שנתית לבטיחות בדרכים

    התכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים יוצאת לדרך. היעד עד סוף העשור: ירידה של 50% במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים.

    קראו עוד...

    יותר בטיחות בהובלת מטענים

    ב-10.3.21 פורסמו תיקונים והוספות לתקנות התעבורה בנוגע להובלת מטענים ובהם, בין היתר, חובת השתלמות מקצועית.

    קראו עוד...

    מסירת מידע וציוד בנוגע לטיפול ברכב

    הנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה פרסמה ב-26.1.21 מסמך בנוגע לחובת מסירת מידע וציוד בנוגע לטיפול ברכב.

    קראו עוד...

    שעות נהיגה וטכוגרף דיגיטלי

    בהמשך לתקנה 168 המגבילה את שעות הנהיגה של נהגים מקצועיים, כהכנה לעידן הטכוגרף הדיגיטלי פורסמו ברשומות, ב-28.1.21 תקנות בנושא על ידי שרת התחבורה באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

    קראו עוד...

    רישיון נהיגה עד גיל 70

    החל מ-01.10.2021, יונפק לנהגים רישיון נהיגה עד גיל 70, במקום כל 10 שנים כיום.

    קראו עוד...

    ועדת הכלכלה אישרה את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי

    צעד חשוב להגברת בטיחותם של משאיות ואוטובוסים. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות חדשות המסדירות את מערך הפיקוח והאכיפה על כלי רכב כבדים, ובהם השימוש בטכוגרף דיגיטלי.

    קראו עוד...

    "טסט" כל שנתיים לכלי רכב בני שלוש עד עשר שנים

    בקרוב תקנה חדשה: כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש לפני שלוש עד 10 שנים, יחויבו בביצוע המבחן השנתי ("טסט") אחת לשנתיים.

    קראו עוד...

    זהירות, רוכב אופניים בשטח המת

    משרד התחבורה יחל השבוע בניסוי ("פיילוט") לבחינת מערכת בטיחות חדשנית המתריעה בפני נהג האוטובוס על מצבים מסוכנים המתרחשים ב"שטח המת" בצדי האוטובוס.

    קראו עוד...

    5 טון לרכב נכה

    מעתה בעל רישיון נהיגה דרגה B מורשה לנהוג ברכב נכה שמשקלו הכולל אינו עולה על 5 טון (במקום 4 טון).

    קראו עוד...

    תכנית חדשה: השתלמות מקצועית למובילים

    ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תכנית להגברת בטיחותם בדרכים של כלי רכב המובילים מטענים כבדים.

    קראו עוד...

    מחירון רכב משומש שיתופי וחינמי

    החל מיום ראשון, ה-1 לנובמבר, בעת העברת הבעלות על רכב, יתבקשו המוכר והקונה לדווח על מחיר הרכב.

    קראו עוד...

    הדלקת אורות ביום

    תזכורת: החל מיום ראשון, 1 בנובמבר 2020 עד 31 במרץ 2021, חלה חובה להדליק אורות גם ביום. הכנסו לפרטי הרכב החייבים לפי סוגי הדרכים.

    קראו עוד...

    קורונה - הארכת תוקפם של רישיונות רכב ונהיגה

    צו תעבורה והוראת שעה שפורסמו ברשומות ב-25.9.20, מאריכים את תקפם של רישיונות הנהיגה ב-90 יום והרכב ב-60 יום. יש עוד פרטים.

    קראו עוד...

    הארכה לבדיקת חורף

    הוראת שעה קובעת שבדיקת החורף החלה על כלי רכב מסוימים אפשרית השנה עד סוף נובמבר 2020 (במקום סוף אוקטובר).

    קראו עוד...

    שלוש מערכות בטיחות חדשות שיזכו בהטבות מס

    הטבות מס אושרו למערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה במצב של עייפות והסחת דעת ולמניעת שכחת ילדים ברכב, החל מינואר 2021.

    קראו עוד...

    מערכות בטיחות והחלפת שמשה קדמית ברכב

    אגף הרכב ושרותי תחזוקה פרסם בתחילת ספטמבר 2020 את ההודעה שלהלן והפיץ אותה לידיעת איגוד שמאי הרכב, איגוד המוסכים, איגוד יבואני הרכב, איגוד קציני בטיחות, איגוד מכוני רישוי, מוסכים לזגגות רכב ולידיעת כלל הציבור.

    קראו עוד...

    בזכות הקורונה: לא יוגבל רישיון הנהיגה של חייב בתשלום מזונות

    זאת על פי הוראת שעה שתוקפה עד 27.2.2021. שר המשפטים יוכל להאריך את תוקף ההוראה.

    קראו עוד...

    נהיגה נכונה - דחיית ביצוע קורסים

    נהגים הנדרשים לבצע קורס נהיגה נכונה בעקבות צבירת נקודות או קורסי רענון יקבלו הארכה לביצוע הקורסים עד ל-1 במרס 2021.

    קראו עוד...

    חידוש רישיון נהיגה ורישיון רכב באמצעות זיהוי קולי חכם

    השירות מאפשר לבצע חידוש רישיונות נהיגה ורכב באמצעות זיהוי קולי, ללא כל תלות במענה אנושי ובשעות פעילות המוקד.

    קראו עוד...

    גלגל חילוף (רזרבי) ברכב כבד

    האם ניתן לקבל פטור מגלגל רזרבי במשאיות? התשובה היא כן, אולם יש לפעול לפי נוהל משרד התחבורה המצורף.

    קראו עוד...

    שינויים בדיני התעבורה ובתמרורים.

    פורסמו ב-22.7.20, בתוקף מ-21.8.20. שינויים רבים נוגעים לאופניים ויש עוד.

    קראו עוד...

    גלגינוע (קורקינט) המוות

    הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה ב-27.5.20 את נתוניה לגבי תאונות דרכים בשנת 2019. מהנתונים עלה כי ב-2019 אירעו 12,670 תאונות דרכים עם נפגעים - עלייה של 0.9% ביחס ל-2018.

    קראו עוד...

    בוטלה חובת מאפרות ברכב

    בוטלה תקנה 362 הקובעת כי: "ברכב מנועי - למעט אוטובוס, מונית, אופנוע ותלת אופנוע - יותקנו מאפרות במספר ובמקומות המאפשרים את השימוש בהן לכל אדם הנמצא בתוך הרכב מבלי שיצטרך לעזוב את מושבו".

    קראו עוד...

    סוף ל"טופס הירוק"

    מעתה תלמיד נהיגה יגיש את הבקשה ללימוד נהיגה (הטופס הירוק) באופן מקוון באתר משרד התחבורה וימלא הצהרת בריאות רפואית. במידה והצהרת הבריאות תקינה, התלמיד יצטלם באחת מתחנות הצילום ויבצע בדיקת ראייה, שתעודכן "און-ליין" בטופס המקוון.

    קראו עוד...

    הצהרת בריאות כל 5 שנים

    מעתה על קצין הבטיחות בתעבורה בתאגיד לדרוש הצהרת בריאות מהנהגים אחת ל-5 שנים במקום אחת לשנתיים.

    קראו עוד...

    שינוי בשיטת הניקוד – הקלה וסימן שאלה

    רישיון הנהיגה של הצובר 36 נקודות תקפות בשיטת הניקוד ייפסל, כבעבר, לשלשה חודשים, אך לא יידרש למבחן עיוני. הייתכן?

    קראו עוד...