היסח דעת בנהיגה - מה ניתן לעשות?
באדיבות "על הדרך", עלון המידע של עמותת אור ירוק, גיליון מספר 36 - דצמבר 2013.
מאת: אילן גרודסקי, מנהל תחום טכנולוגיה בעמותת אור ירוק.
היסח דעת בנהיגה טומן בחובו שתי תופעות שונות, בהיעדר תרגום מתאים לעברית משתמשים המומחים במונח distraction, כלומר הפניית תשומת הלב מן הנהיגה לדבר מה אחר וב-inattention, חוסר תשומת לב מלאה לנהיגה.
רבים נוטים "להאשים" את הטכנולוגיה בגרימת היסח דעת בנהיגה, לדוגמא עיסוק בטלפון, במסרונים, בדואר אלקטרוני, בקבצי וידאו בנהיגה, שלטי פרסום ענקיים לסוגיהם, מערכות שמע מתקדמות, מערכות ניווט ועוד. אך הקידמה מביאה גם מענה בדמות טכנולוגיות בטיחות.
בנושא זה אציין כי אפליקציות רבות חוסמות את ההפרעות ואת תפעול המכשיר בשעת הנהיגה ומאפשרות להעביר שיחה לדיבורית או לאפשר הנחיות ניווט בלבד. השימוש במענה כזה הוא וולנטרי או כפוי על ידי מעסיקים, לצערנו מעטים עושים בזה שימוש.
קיימות מערכות בטיחות ברכב בשתי קטגוריות:
המוכרות יותר לציבור הרחב הינן מערכות אי שמירת מרחק בין כלי רכב, סטיה בלתי מבוקרת מנתיב הנסיעה, בלימה אוטומטית של הרכב בשעת התקרבות להולך רגל,לרכב או לרוכב.
טכנולוגיה אחרת מטפלת בישנוניות נהג, סנסורים/רגשים ברכב עוקבים אחר דפוסי הנהיגה של הנהג ומאתרים שינויים בתגובותיו. הרכב מתריע על הצורך לעצור לרענון או להפסיק את הנסיעה.
בעבר העלנו את נושא ה"קופסא הירוקה" התקן או אפליקציה אשר מודדים ציון בטיחות. המערכת נותנת משוב ובקרה על סגנון נהיגה אגרסיבי או מסוכן על פי מדדים מדוייקים. הדרכה ופעילות מתקנת תוך דגש להיסח דעת בנהיגה כדוגמת בלימה מאוחרת כניסה לעקומה או פניה במהירות גבוהה מדי ועוד.
הנגשת מידע חיוני לנהג, הקרנת נתוני מהירות ומידע נוסף מלוח השעונים אל שמשת הרכב לשמירת מיקוד הנהג "על הכביש".
הנכם מוזמנים להתנסות בפרק חוויתי בנושא זה, דרושה הרשמה קצרה מאוד, גלישה באמצעות גוגל כרום, תוסף פלאש 11 ורמקולים תקינים בעמדת המחשב שלכם. ל-החוויה האינטראקטיבית של אור ירוק - לחצו כאן.
ראו גם בפינת המחקר את הניתוח הנוגע לרוכבי אופניים.
דנמרק:
ניתוח הקשר בין דור וגיל הרכב לחומרת תאונות כלי רכב
פורסם בכיוונים חדשים בבטיחות בדרכים - סקירת ספרות וחידושים, ע"י הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
מקור:
Analyzing the relationship between car generation and severity of motor-vehicle crashes in Denemark - Accident Analysis and Prevention 54 (2013) 81-89
תקציר:
בעוד מספר ההרוגים בכבישי דנמרק ירד ב-40 השנים האחרונות, המחקר לא חקר את תרומתם של שינויי חקיקה, אמצעי אכיפה, שיפורים טכנולוגיים, שיפורי תשתית וגורמים אנושיים לירידה זו.
בהקשר של שוק הרכב הדני שבו יש רישום מס גבוה להפליא, שגורם לקונים פוטנציאליים להחזיק זמן רב יותר במכוניות ישנות, הקשר בין שיפורים טכנולוגיים של כלי רכב ובין חומרה של תאונות דורש תשומת לב.
המחקר הנוכחי בודק את הקשר בין דור המכונית (כלומר רישום השנה הראשון של המכונית) ובין חומרת הנזק שנגרם על ידי נהגי מכוניות שהיו מעורבים בתאונות בדנמרק בין השנים 2004 ל-2010.
לשם כך הוערך מודל logit כללי תוך כדי שליטה בכמה מאפיינים של התאונות, הרכב והאנשים שהיו מעורבים בתאונה, ובוצע ניתוח רגישות על מנת להעריך את ההשפעה של דור המכונית על חומרת פציעתם של הנהגים.
התוצאות ממחישות כי כלי רכב מדור חדש יותר הם בעלי הסתברות נמוכה באופן משמעותי של פגיעה ותמותה, וכי החלפת מכוניות ישנות בחדשות יותר היא משמעותית, ולא ניתן להתעלם מההטבות לאוכלוסיה ולחברה.
חינוך תעבורתי לילדי גן רימון
חונים מגיל צעיר לפי חוק הבימבות של גן רימון
צולם בקבוץ משמר הנגב ע"י יעל ארבל.
נשלח למערכת האתר ע"י דוד פרייברג, מנהל מטה הבטיחות, המועצה האזורית בני שמעון.
הדור הבא של רמזורי התנועה
מקור: עיתונט אור ירוק
ברבות השנים, הצטרפו לרמזור הותיק והמוכר מספר תוספות: התקני שניות לשיפור סבלנותם של הנהגים, מצלמות אכיפה לשיפור בטיחות בצומת, התקני שליטה מרחוק למוקדי התנועה ולרכב בטחון ועוד.
גם חברת SAND GLASSה ציגה לאחרונה את הפיתוח החדשני שלה לרמזור התנועה הקלאסי בעל שלושת השלבים. אנו מתכבדים לחשוף כאן את הצעתה של החברה לעיצוב מחדש של רמזורי התנועה, אשר יציגו על גבי מסך LED באופן גרפי את הזמן הנותר לכל שלב (צבע) בתהליך הרמזור.
כל הזכויות שמורות ל http://iraffiruse.net/post/58921802735#.UhmSf1pBTGJ
מעתה אמור: "שעון חול" במקום רמזור!!!
אחד היתרונות של הרמזור החדשני הוא החלפת נורות ההלוגן הבזבזניות, צעד מתבקש לאור תקנות איכות הסביבה החדשות בעולם ובארץ.
יחד עם זאת, היה ראוי כי חלון הזדמנויות זה היה מביא עימו גם פתרון לקונפליקט הקטלני של תאונות חזית-צד: תאונות קטלניות רבות נגרמות עקב אי ציות לרמזור ולכן כאשר דנים בשיטות חיווי וברמזורים שמסדירים מחדש את התנועה ואת חוקי ההתנהגות בכבישים, ראוי להביא תרופה גם למכה ידועה זו.
בנוסף, הרמזור מציב בעיה רצינית ל"עיוורי הצבעים", אחד מלקויות הראיה הנפוצות ביותר בקרב הציבור. שני צבעים בהם מתקשים עיוורי צבעים להבחין ביניהם הם אדום וירוק. הרמזור הקלאסי מקל על עיוורי הצבעים להבחין בין הרמזור האדום והירוק, משום שהאדום נמצא תמיד למעלה ואילו הירוק נמצא תמיד למטה. גם ברמזורים המוצבים בשכיבה עקב מגבלות הצומת, האדום תמיד מימין והירוק תמיד משמאל. הרמזור החדש לא מאפשר הבחנה כזו לעיוורי הצבעים ולכן פוגע בכ- 10% מהאוכלוסיה, הסובלים מלקוי ראייה זה הקרוי "דלטוניזם".
תודה למתנדבי מועדון ראשון לציון של עמותת אור ירוק אבי מנור ומשה טל, אשר הביאו את הטכנולוגיה המעניינת הזו לידיעתנו. אם גם אתם רוצים לפנות אלינו עם מידע מעניין או להגיב על טכנולוגיה חדישה זו, אתם יכולים לעשות זאת דרך עמוד הפייסבוק שלנו: https://www.facebook.com/oryarok?fref=ts
כתב: אילן גרודסקי מנהל תחום טכנולוגיה בעמותת אור ירוק
"תמרור רצפה" לקווי הלילה
משרד התחבורה החל ב-22.7.13 בפרויקט ניסיוני חדשני וראשון מסוגו של סימון תחנות קווי הלילה, באמצעות "תמרור רצפה" גדול. הפרויקט יבוצע תחילה בתחנות קווי הלילה העיקריות ב-17 ערים שהן כרבע מהרשויות בהן פועלים קווי הלילה. בשלב הראשון יסומנו כ-400 תחנות אוטובוס בכל רחבי הארץ.
הפרויקט נועד להגביר את מודעות בני הנוער לפעילותם של קווי הלילה בעירם ולהמחיש את קרבת השירות הלילי לאזורי המגורים ולמוקדי הבילוי.
"לקווי הלילה חשיבות בטיחותית וחברתית גדולה מאין כמוה, המחקרים האחרונים הוכיחו כי בערים שבהן פעלו קווי הלילה פחת מספר התאונות והנפגעים. שירות חשוב ויעיל זה שומר על חייהם של צעירים וחוסך מכספם.
תמרור הרצפה הענק, בגודל 1.2X1.2מטרים, מורכב מלוגו קווי הלילה - דמות הינשוף המוכרת וכן מקוד QRהניתן לסריקה במכשירים סלולאריים חכמים. הקוד יוביל ישירות לאתר קווי לילה בו יוכלו המשתמשים לקבל באופן מידי את המידע המלא על כל קווי הלילה הפועלים בעיר ובכל הארץ, כולל מסלולי הנסיעה ולוחות זמנים. תמרור הרצפה נצבע בטכניקה מיוחדת ובצבעים ידידותיים לסביבה, העשויים על בסיס חלב וחימר, וניתנים להסרה על ידי התזת מים בלחץ.
במהלך הימים הקרובים יסומנו מאות תחנות אוטובוס בכל רחבי הארץ, בהן עוברים קווי הלילה. הנוסעים והבליינים יוכלו לסרוק את קוד ה-QRולקבל את כל המידע על קווי הלילה בעירם.
יצויין כי זאת השנה השביעית שבה מפעיל משרד התחבורה את קווי הלילה, בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד החינוך, הרשויות המקומיות וחברות התחבורה הציבורית. בשנה האחרונה נסעו בקווי הלילה כ-650 אלף צעירים.
קווי לילה הינם קווי תחבורה ציבורית הפועלים מאזורי המגורים אל מוקדי הבילוי ובחזרה, מחצות ועד 04:00 בבוקר ובמחיר נסיעה רגילה בתחבורה הציבורית. הפרויקט נוסד במטרה לאפשר לצעירים בכל הארץ לצאת לבלות ולחזור הביתה בשלום, בלי להסתכן בנהיגה בשכרות, התנהגות מסוכנת בדרכים, לקיחת טרמפים ובלי להוציא סכומי כסף נכבדים על דלק, וחניה.
שר התחבורה הנחה את משרדו להמשיך ולהרחיב את פרויקט קווי הלילה לערים נוספות, תוך מתן בדגש על אזורי הפריפריה, כך שהשנה פועלים 56 קווי לילה בכ-65 ערים ורשויות מנהריה ועד אילת, ובהן גם טבריה, ערד, דימונה, עפולה ועוד.
ניסוי מבוקר לבחינת השפעה בטיחותית של מעבר חצייה מוגבה
המחקר נערך ע"י ד"ר ויקטוריה גיטלמן, אינג' רובי כרמל, גב' פאני פיסחוב, וגב' שרית שפר, במימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ופורסם באוקטובר 2012.
להלן תקציר הדו"ח:
מחקר זה שייך לסדרת המחקרים עם ניסויי שטח, בהם נבחנת השפעת אמצעי תשתית על בטיחות הולכי-רגל במעברי חצייה ברחובות עירוניים. האמצעי הנבחן במקרה זה הוא הפיכת מעבר חצייה לא מרומזר למעבר חצייה מוגבה, כאשר המעבר ממוקם ברחוב מאסף עתיר תנועה. הסדרת המעבר המוגבה מבוצעת בהתאם להנחיות משרד התחבורה, על-ידי התקנת פס האטה טרפזי בשטח מעבר החצייה, הקמת פס האטה מקדים לפני המעבר והוספת תימרור.
פסי האטה ומעברים מוגבהים מיושמים בארץ ברחובות עירוניים רבים, כאשר אלה בעיקר רחובות מקומיים. לעומת זאת, במחקר הנוכחי המעבר המוגבה מותקן ברחובות דו-מסלוליים, עם שני נתיבים בכל מסלול, המהווים צירי תנועה ראשיים עם נפחי תנועה גבוהים ופעילות רבה של הולכי-רגל, באזור המעבר.
על-פי מחקרים קודמים, רחובות מאספים דו-מסלוליים הממוקמים במרכזי ערים נמצאו בין המוקדים העיקריים של תאונות פגיעה בהולכי-רגל בשטח עירוני, בתנאי הארץ. לכן, הקמת מעבר חצייה מוגבה ברחוב מאסף עתיר תנועה, נבחנת כאחד הפתרונות לשיפור בטיחות הולכי-הרגל במרכזי ערים. מטרת המחקר הייתה לבחון השפעת אמצעי זה על התנהגות הולכי-רגל וכלי-רכב באזור מעבר חצייה ומכאן, להסיק על השפעה אפשרית של האמצעי על בטיחות הולכי-הרגל.
השפעת המעבר המוגבה נבחנה באמצעות ניתוח שינויים שחלו בהתנהגויות כלי-רכב והולכי-רגל באזור מעבר החצייה, בתקופת אחרי לעומת לפני התקנתו.
הניסוי נערך ב-8 אתרים שנבחרו בארבע ערים: הוד השרון - ברחוב ז'בוטינסקי צומת עם רחוב התיכון וברחוב סוקולוב ליד בית מס' 10; הרצליה – ברחוב הרב קוק עם רחוב בן סרוק וברחוב רמת-ים 63; נתניה – ברחוב רזיאל צומת עם רחוב יהלום, ברחוב ויצמן 19, וברחוב פתח תקווה צומת עם רחובות ויסבורג ובן אליעזר; כרמיאל – ברחוב בית הכרם.
כל מעבר חצייה שנבחר לניסוי חוצה שני מסלולים מופרדים. לכן, בכל אתר, השינויים בהתנהגויות משתמשי הדרך נבחנו בשני מעברי חצייה, לפי שני מסלולי הנסיעה. מכאן, המחקר בחן שינויים בהתנהגויות משתמשי הדרך. סה"כ ב-16 מעברי חצייה, ב-8 אתרים.
ההתנהגויות שנבחנו במסגרת הניסוי הן: מהירות כלי-רכב בהתקרבות למעבר; מתן זכות קדימה על ידי כלי-רכב להולכי-הרגל בשטח המעבר; חציית הולכי-רגל באזור המיועד לכך – בשטח מעבר החצייה; היווצרות קונפליקטים בין הולכי-רגל וכלי-רכב בעת החצייה; הקפדת הולכי-הרגל על כללי חצייה בטוחה לפני החצייה.
בדיקת התנהגויות משתמשי הדרך בוצעה באמצעות תצפיות שטח, כאשר בכל אתר נערכו שלושה סבבים של תצפיות: לפני התקנת ההסדר החדש, מייד אחרי התקנתו וכעבור חודשיים, התצפיות נערכו בעזרת צילומי וידאו, בתוספת מדידת מהירויות הנסיעה בזרימה חופשית, באמצעות אקדח לייזר.
השינויים שנצפו
מבחינת השינויים בהתנהגויות משתמשי הדרך באתרי הניסוי עלה כי:
בשל השינויים ההפוכים שנצפו בהתנהגויות אלה, לא ניתן לטעון לשיפור או הרעה, בעקבות התקנת ההסדר, ברמת הקפדת הולכי-הרגל על כללי חצייה בטוחה בעת החצייה.
סה"כ השינויים שנצפו בהתנהגויות משתמשי הדרך בעקבות התקנת המעבר המוגבה היו חיוביים ובהתאם למצופה, כאשר במספר סוגי התנהגות חשובים: מהירויות הנסיעה באזור מעבר החצייה, מתן זכות-קדימה להולכי-הרגל, חצייה בגבולות המעבר – ניצפו שיפורים ניכרים בחלק ניכר מאתרי הניסוי. מכאן, מעבר חצייה מוגבה בשילוב פס האטה מקדים המותקן ברחוב מאסף דו-מסלולי עתיר תנועה, מתקשר עם שיפור בטיחותי של תנאי חציית הולכי-הרגל באזור מעבר החצייה.
למעבר חצייה מוגבה קיים פוטנציאל לשיפור התנהגויות משתמשי הדרך באתרים עם רמות שונות של נפחי תנועה ומספר הולכי-רגל חוצים. עם זאת, האתר הרלוונטי לטיפול מסוג זה צריך להתאפיין בהתנהגויות בעייתיות של משתמשי הדרך במצב לפני הטיפול.
לחצה על הגז במקום על הברקס?
ב-11.9.12, בשעות הבוקר, נכנסה נהגת עם רכבה לחנות בגדים בבאר-שבע. ככל הנראה רגלה נתקעה על דוושת הגז. הרכב ניפץ את חלון הראווה והמשיך לנוע עד דוכן השמלות. החנות הייתה סגורה בעת התאונה ואין נפגעים.
אולי דעתה הוסחה... אולי רגלה הסתבכה בשטיחון... אולי נעליה בעלי עקב גבוה או שנעלה סנדלים ללא רצועה נועלת מאחור...
אגרת בנושא סדרי בטיחות לקראת החורף
תחילת ספטמבר 2012. הקיץ בעיצומו. חם. חם מאד. אבל עונת החורף קרבה ובאה ועימה הגשם, הרוח והערפל. תחום קציני בטיחות בתעבורה פרסם והפיץ את המנשר המכין לקראת החורף:
אחריות רבה מוטלת עלינו קציני הבטיחות וכן על האוחזים בהגה בכל ימות השנה ובעיקר בנהיגת החורף בה נדרשת ערנות יתר והתמודדות במצבים קשים ומסוכנים כגון: החלקה, רוחות חזקות, שלוליות וכדומה.
לאור האמור, עלינו לטפל במספר נושאים וזאת על מנת שכולנו נעבור את החורף בשלום.
הכנת הרכב לחורף
בדיקת צי הרכב בחברות בדגש לתקינות:
- מערכת בלמים.
- צמיגים.
- מערכת היגוי.
- מערכת התאורה.
- מגבים.
- מערכת פליטה.
- מערכת חימום והפשרת אדים.
כמו כן ביצוע בדיקת חורף לפי תקנה 273 ד(א) הקובעת: "רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 10,000 ק"ג, רכב עבודה ואוטובוס למעט אוטובוס זעיר פרטי – אשר חלפה שנה מיום שנרשמו לראשונה חייבים בבדיקת חורף שתיערך מ-1 באוקטובר של כל שנה במפעל למכונאות רכב כאמור בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), התש"ל-1970 או בתחנת בדיקה כאמור בתקנה 273".
החל מ-1 בנובמבר 2012 ועד 31 במרץ 2013 רכב מהסוג הנזכר לעיל שלא ביצע בדיקת חורף ייאסר לשימוש ונהגו יועמד לדין.
רכב שביצע מבחן רישוי 90 יום לפני ה-1 בנובמבר 2012 פטור מבדיקת חורף. כלומר, כל רכב שביצע מבחן רישוי החל מה-3 באוגוסט 2012 ועד 31 באוקטובר 2012, פטור מבדיקת חורף.
במהלך החודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר 2012 ייערכו ברחבי הארץ מבצעים לבדיקת צמיגים ומערכות בטיחותיות ברכב בשיתוף עם ניידות הבטיחות של אגף הרכב/משרד התחבורה, משטרת ישראל ותחום קציני בטיחות בתעבורה
הדלקת אורות גם ביום
לתשומת ליבך, החל מתאריך 1 בנובמבר 2012 ועד 31 במרץ 2013 חובהלהדליק אורות במשך כל זמן נסיעהבאוטובוס, אוטובוס זעיר ציבורי/פרטי, מונית, ורכב מנועי מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 15,000 ק"ג.
רכב מסחרי שמשקלו הכולל עד 14,999 ק"ג, ורכב מסוג פרטי חייבים להדליק אורות בתאריכים הנ"ל רק בדרך בינעירונית.
לגבי אופנוע – יש חובת הדלקת אורות במשך כל ימות השנה ובכל דרך.
הטיפול בגורם האנושי
הדרכת נהגים ונוהגים לנהיגת חורף:
- נהיגה בערפל (חובת הדלקת אורות ערפל וכיבוי לאחר מכן).
- חציה בשלולית מים (נסיעה איטית, בדיקת בלמים לאחר מכן וכדומה).
- ניקוי שמשות, פנסים ומראות.
- התחשבות יתרה בהולכי רגל.
- התאמת מהירות הנסיעה לתנאי הדרך.
- על מנת להימנע מבלימת פתע והחלקה יש לשמור מרחק מהרכב שמלפנים.
- בעת בלימת רכב ללא מערכת A.B.S בכביש רטוב יש ללחוץ לסירוגין על דוושת הבלם ("לפמפם")
להביא להאטת הרכב ולמנוע את נעילת הגלגלים.
- ברכב עם מערכת A.B.S יש ללחוץ לחיצה חזקה ורצופה על דוושת הבלם ואז מערכת ה-A.B.S נכנסת
לפעולה ומונעת את נעילת גלגלי הרכב.
- ברכב בעל תיבת הילוכים ידנית יש ללחוץ גם על דוושת המצמד, על מנת לנטרל את הכוחות הפועלים
על הרכב ולמנוע את כיבוי המנוע.
סמים ונהיגה
מתוך "סמים ונהיגה, בטיחות בדרכים בקיצור" גיליון 12, יוני 2012 של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הפרסום כולו באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: סמים ונהיגה.
השפעת הסמים על נהיגה בטוחה
לפני העלייה לרכב מתקבלת ההחלטה האם לנהוג או לא. למצב האדם בעת קבלת החלטה זו ישנה חשיבות רבה והשפעת סמים עלולה להשפיע כבר בשלב מוקדם זה על הנכונות ועל ההחלטה האם וכמה לנהוג. הנהיגה היא מטלה מורכבת המצריכה תיאום של מגוון מטלות מוטוריות, תפיסתיות וקוגניטיביות. מטלות אלה כוללות:
השימוש בסמים עשוי להשפיע על יישום המיומנויות אלה על ידי הנהג, ואפילו על נהג מיומן יותר. השימוש בסמים גורם לשינויים במוח המשבשים קוגניציה ומיומנות פסיכו-מוטורית, ולכל המנגנונים יש השפעה זהה – ירידה באיכות המאמצים המנטאליים והפיזיולוגיים התורמים לביצוע מטלת הנהיגה, מה שמעלה את הסיכון להיות מעורבים בתאונת-דרכים, מיותר לציין כי מינון הסם או התרופה קשור למידת השפעתו.
למשל, הסם קנאביס עלול להשפיע על ערנות ותפיסה, ועל היכולת לשמור מרחק משאר הרכבים והבחנה מדויקת בתנועת כלי-רכב אחרים, וכן על ביצוע משימה מונוטונית לזמן ממושך. לאחרונה, עם קידום נושא הקאנביס הרפואי לחולים כרוניים, עלתה סוגיה חדשה באשר למשתמשים בסם מסוג זה ונהיגה.
סמים ממריצים, כמו קוקאין ואמפטמינים, פוגמים בנהיגה בשל גירוי-על של המוח, וגם יוצרים סביבה מסיחה. כאשר תהליך קבלת ההחלטות נפגם, המשתמש עלול לקחת סיכונים מיותרים, ויש הפרעות בשינה ובמנוחה גורמות לחוסר תשומת לב ולרשלנות. סמים מרגיעים, כמו בנזודיאזפינים, תרופות נוגדות דיכאון, אנטיהיסטמינים ותרופות להרפיה, עשויים להאט את מהירות המוח ואת יכולתו לקבל מידע, להבינו ולהגיב לו, וכן עלולים לפגום ביעילות תהליך קבלת החלטת ומשפיעים על השליטה המוטורית. סמים נרקוטיים עשויים לקדם תחושות רוגע והרדמות, הגורמות לחוסר תשומת לב ולרשלנות. סמי הזיה כמו LSDעלולים לגרום לשינויים בתפיסה ובמודעות, משפיעים על האופן שבו אנו רואים ומבינים את סביבתנו, ועל האופן שבו אנו מגיבים לה.
גם הנרגילה
מחקר ישראלי בקרב 100 נבדקים בני 18-60 בדק את השפעתו של עישון נרגילה על נהיגה, והראה כי לעישון הנרגילה יש השפעה משמעותית על אופן הנהיגה ועל הסיכון למעורבות בתאונות-דרכים. נהגים שעשנו נרגילה לקחו יותר סיכונים בזמן הנהיגה, וניכר כי הנרגילה הפחיתה את הזהירות ואת יציבות הנהיגה.
הנחיית רענון
מסמך זה הופץ על-ידי תחום קציני הבטיחות בתעבורה ביולי 2012:
לכבוד קצין הבטיחות בתעבורה,
הוראות תקנה 65 לתקנות התעבורה – הנחיית רענון:
לאחרונה ארעה תאונת דרכים בין רכבת לאוטובוס במפגש מסילת ברזל בסמוך לצומת ניצנים.
בתאונה נפגע האוטובוס מרכבת בחלקו האחורי שעדיין היה בתחום המפגש גם לאחר שהמחסומים נסגרו.
הוראת תקנה 65 לתקנות התעבורה קובעת "לא ייכנס נוהג רכב לצומת או למפגש מסילת ברזל אלא אם ביכולתו לעבור ולהמשיך בנסיעתו ללא הפרעה גם אם תמרור הכוונה (רמזור) מתיר כניסה לצומת או למפגש כאמור".
תאונת הדרכים במפגש ניצנים התרחשה עקב שיקול דעת מוטעה של נהג האוטובוס בכך שנכנס לתחום מפגש מסילת הברזל וזאת מבלי שניתן היה לעבור את מפגשהמסילה בבטחה.
אבקשך לרענן ולפרסם לכלל נהגי החברה את הוראת תקנה 65 ואת חשיבות הכניסה לצומת או לתחום מפגש מסילת ברזל רק אם ניתן להמשיך בנסיעה ללא הפרעה.
ב ב ר כ ה ,
ג'קי לוי
מנהל תחום קציני בטיחות
איבוד בלמים ברכב – מה לעשות וכיצד למנוע?
הופץ ע"י אגף התנועה במשטרה
בעקבות התאונה המחרידה שאירעה במורד לטבריה נשאלות שאלות כיצד להתנהג במקרה דומה.
אמנם במקרים קיצוניים של איבוד בלמים, עצירת הרכב עלולה להיות כמעט בלתי אפשרית, אך מדובר באירוע נדיר שניתן למונעו, תוך שמירה על מספר כללי בטיחות פשוטים.
להלן מספר עצות כיצד למנוע תקלת בלמים וכיצד להתנהג במקרה של איבוד בלמים.
מניעה:
1) טיפול שוטף ברכב ובמערכותיו יכול למנוע תקלות וליקויים.
2) להקפיד ולטפל ברכב בזמן ובמוסך מורשה.
3) מעבר לטיפולים השוטפים, במקרה של בעיה או חשד לבעיה ברכב – במקרה זה במערכת הבלמים, יש לסור מיד למוסך מורשה לתיקון הבעיה.
להלן מספר דוגמאות לבעיות הדורשות בדיקה:
1) סימנים:
• שינויים בדוושת הבלם: דוושת בלם קשה או רכה מהרגיל, דוושת בלם נמוכה או גבוהה מהרגיל.
• רעידות חזקות בבלימה.
• חוסר בנוזל בלמים.
• רעשים חזקים בעת בלימה.
• סימני נזילות של נוזל בלמים.
• שינוי גדול בסיבובי המנוע בעת בלימה כשהרכב עומד.
• סטיית הרכב לאחד הצדדים בעת בלימה.
• נורת אזהרה אדומה עם סימון של בלם פועלת בזמן נסיעה, או לא נכבית לאחר ההתנעה.
• כל דבר אחר השונה מהרגיל ומעלה חשד כי נפלה תקלה במערכת הבלמים.
2) סביבת ישיבה ברכב:
• לדאוג כי לא יהיו בסביבת מושב הנהג חפצים כגון בקבוקי מים, פחיות וכד', ע"מ שלא ייווצר מצב שחפץ יתגלגל אל מתחת לדוושת הבלם וימנע את לחיצתה.
• להקפיד כי השטיחון מתחת לרגלי הנהג יימצא במקומו ולא יידחף קדימה ויפריע ללחיצה על דוושת הבלם.
בעת נהיגה:
1) בכל מקרה של ירידה בעוצמת הבלימה או חשש לתקלה, אין להמשיך בנסיעה עד לבדיקת הנושא.
2) במידה שהרכב בתנועה והבלמים אינם מגיבים יש לפעול כדלקמן:
• שמירה על קור רוח וריכוז – כניסה לפאניקה תימנע מהנהג לפעול בצורה נכונה.
• אם הדוושה "קשה" ומסרבת להילחץ, יש לבדוק כי לא נתקע דבר מתחת לדוושה – במידה שכן – יש
לסלקו בזהירות ולוודא שהדוושה נלחצת.
• במידה שהדוושה רכה מדי, יש לנסות ול"פמפם" את הדוושה – דבר שיכול לסייע להחזיר את כושר
הבלימה ע"י יצירת לחץ במערכת (יכול להיות שיידרשו מספר "פמפומים" גדול עד ליצירת הלחץ הנדרש
לבלימה).
• במידה שהדוושה מגיבה "כרגיל", אך למרות זאת עוצמת הבלימה חלשה, קיים חשש כי הבלמים
התחממו עקב שימוש יתר, יש לעצור במקום בטוח ולאפשר לבלמים להתקרר.
3) אם למרות הכל הרכב ממשיך בתנועה ולא נעצר, יש לבצע את הפעולות הבאות:
• לצפור, להבהב באורות ולהסב את תשומת לב עוברי הדרך לעובדת היות הרכב ללא שליטה.
• לנסות להוריד הילוך ולאפשר למנוע לבלום את הרכב (לא מספר הילוכים בבד אחת).
• להרים את בלם היד בצורה איטית ומבוקרת ולא בבת אחת! משיכה מהירה של בלם היד תנעל את
הגלגלים האחוריים והנהג יאבד שליטה ברכב. משיכה איטית ומבוקרת תגרום להאטה ואף לעצירה.
• להדריך את יושבי הרכב "להתחפר" במושביהם ולהדק את חגורת הבטיחות לגופם.
• במידת האפשר, יש לנסות לפגוע בצורה מבוקרת במעקה בטיחות או חפצים אלסטיים אחרים ולאפשר
לחיכוך להאט את הרכב (פגיעה עם דופן הרכב ולא עם חזיתו).
4) מה אסור לעשות:
• אין לבצע תנועות חדות מצד לצד עם ההגה – הדבר יעלה את הסיכון לאיבוד השליטה.
• אין לדומם את המנוע! הדבר יגרום להקשחת ההגה עקב הפסקת פעילות המשאבה, להפסקת פעולת
מגבר הבלם, ובכך להקשחת דוושת הבלם (ידרוש כוח לחיצה רב יותר על הדוושה), וכן להפסקת הזרם
למערכות ה-ABS, מותחני חגורות הבטיחות וכריות האוויר, ובכך אביזרים אלה לא יפעלו דווקא בזמן בו
הם נדרשים לכך – בזמן תאונה.
• אין להתנגש חזיתית או צידית בעצים או בחפצים קשיחים – הדבר יגרום למעיכת הרכב ופגיעה קשה
ביושביו.
שמירה על תקינות הרכב וערנות למצבו בעת נסיעה עשויה למנוע תסריט אימים של איבוד בלמים, או איבוד שליטה על הרכב מכל סיבה אחרת.
כלי רכב ללימוד נהיגה עם ליקויי בטיחות
ביום שני, 18 יוני 2012, פורסמה הודעת משרד התחבורה:
מהדקים את הפיקוח על כלי רכב להוראת נהיגה. 11% מכלי הרכב להוראת נהיגה שנבדקו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה, הורדו מהכביש לאחר שנמצאו בהם ליקויי בטיחות חמורים.
במסגרת בדיקות פתע שיזם אגף הרכב במשרד התחבורה, בשיתוף עם אגף התנועה של המשטרה, התפרסו ניידות בטיחות של אגף הרכב בסמוך למוקדים ללימוד נהיגה, בכל רחבי הארץ.
מהנתונים עולה כי מתוך 73 כלי רכב להוראת נהיגה שנבדקו, התגלו ליקויים בטיחותיים חמורים ב- 8 כלי רכב, הכוללים שני אוטובוסים, שתי משאיות, שלושה קטנועים ללימוד נהיגה ומכונית אחת.
באחד מהאוטובוסים התגלו נזילות של דלק, זמזם אויר לא פועל ודליפות אויר ממערכת הבלמים. באוטובוס השני נמצאו נזילות שמן מהמנוע, נורת אזהרה במערכת הבלמים שאינה פועלת, נורת ABS הדולקת באופן קבע וצמיגים פגומים.
במשאית אחת התגלו נזילות שמן מנוע, צמיגים לא תקינים, רטיבות בסרן האחורי ופנס בלימה שאינו פועל. במשאית השנייה התגלו נזילות שמן בתיבת ההגה.
מנכל משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים עוזי יצחקי, ציין כי המבצע מבוצע במסגרת מאמצי אגף הרכב להגברת הפיקוח על כלי רכב ללימוד נהיגה.
אפוד זוהר - החוצה. חבל
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה שהונחה על שולחן הכנסת ע"י ח"כ רוני בראון ב-21.5.12 מבקשת לבטל את סעיף 65ב המחייב אפוד זוהר ברכב ולבישתו במקרה של יציאה מהרכב בדרך שאינה עירונית.
סיבת ההצעה לביטול, כפי שםורטה בהצעת החוק, היא הפירסום בכלי התקשורת שהחוק נולד בחטא וביזמתם של שתדלנים של חברה מסחרית שבקשה לקדם את עסקיה.
הצעת החוק אינה מצביעה על חוסר היעילות של האפוד הזוהר.
חבל! נראה לנו שהאפוד הזוהר, במושגים של עלות-תועלת, חשוב למדי. לא מעט נהגים ונוסעים נפגעו בשנים האחרונות בשולי הדרך כשיצאו מרכבם לטפל בתקלה. גם העובדה ששוטרים ועובדי דרכים בכל העולם לובשים אפוד זוהר כדי להבליט את נוכחותם מדברת בזכות האפוד.
אם הכנסת רוצה להיאבק בתופעת הלוביסטים במשכנה, תבורך, אבל אל נא תפגעו בחקיקה טובה.
אפוד זוהר החוצה?
שיכורים עלינו
אלכוהול ונהיגה הם שילוב קטלני, כידוע. לכן פקודת התעבורה אוסרת על אדם לנהוג כאשר רמת האלכוהול בדמו עולה על 0.05% (50 מ"ג אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם).
החוק מגביל הרבה יותר את הנהגים המקצועיים, את הנהגים החדשים והנהגים הצעירים עד גיל 24 ל-0.01%.
האלכוהול קטלני לחיים בכלל. בסקר תצפיות ארצי אודות נהיגה תחת השפעת אלכוהול, שנערך על-ידי מרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים והמכון לחקר התחבורה בטכניון, במימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, פורסמה טבלה (מקור: ETSC2010) המצביעה על השפעת האלכוהול לפי כמות ה-BAC– Blood Alcohol Concentration (ריכוז אלכוהול בדם) על הגוף וכושר הביצוע של בני אדם:
רמת אלכוהול בדם ב-% |
השפעות על גוף האדם |
0.1-0.5 |
עליה בקצב הלב והנשימה |
ירידה בתפקוד של מרכזי מוח שונים |
|
השפעות לא עיקביות על ביצוע משימות התנהגות |
|
ירידה ביכולות שיפוט ומעצורים |
|
תחושה מתונה של התרוממות רוח, הרפיה והנאה |
|
0.6-1.0 |
שכוך פסיכולוגי של כמעט כל המערכות |
תשומת לב וערנות ירודות, תגובות מואטות, קואורדינציה לקויה, מתח שרירים ירוד |
|
יכולת ירודה לקבל החלטות הגיוניות או לבצע שיפוט טוב |
|
עליה בחרדה ודיכאון |
|
ירידה בסבלנות |
|
1.0-1.5 |
האטה דרמטית בתגובות |
ליקוי בשיווי משקל ותנועה |
|
ליקויים של יכולות ראיה מסוימות |
|
דיבור משובש |
|
הקאות, במיוחד אם רמת אלכוהול זאת הושגה במהירות |
|
1.6-2.9 |
ליקוי תחושתי חמור, לרבות מועדות ירודה לגירויים חיצוניים |
ליקוי תנועתי חמור כגון: הליכה מפותלת ונפילות תכופות |
|
3.0-3.9 |
טמטום חושים |
איבוד הכרה |
|
רמת הרדמה הדומה לזאת שמתאימה לביצוע ניתוחים |
|
מוות (לרבים) |
|
4.0 |
חוסר הכרה |
הפסקות נשימה |
|
מוות, בדרך כלל עקב ליקוי נשימתי |
סקר מהירויות 2011
סקר ארצי של מהירויות נסיעה בישראל 2011 נערך על ידי מרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים